Rondreizen in Costa Rica per huurauto

  • Paul Meerts

    Hola!

    Ik heb een aantal jaren een Nissan Terrano gehad

    het rijden in een terrein auto is een hele leuke ervaring op zich.

    lekker hoog een rustig alles overzien op de weg is een dikke plus.

    als het aankomt op het “ruige” werk (steile hellingkjes of modder etc.)

    doe als je met een normale auto zou doen.. ontwijk zo veel mogelijk alle opstakels.

    met name modder.

    je weet niet hoe diep die is en als je tot je assen in de blub staat kom je er met geen mogelijk heid alleen uit.

    een lier of sleepkabel is dan een MUST!

    goed da's dan de modder nu hellingen

    een 4x4 heeft een hoge en een lage gearing dwz dehoge gearing word normaal bij 2x4 gebruikt schat de helling in (kan je er met een normale auto tegenop zie wat de lokalo's doen) dan doe je niks.

    is het modderig schakel dan de 4x4 in in de normale hoge gearing.

    kom je op de helling tot stilstand rij dan zo ver mogelijk achteruit de berg af

    (in de achteruit want je kunt dan op de motor remmen)

    daarna schakel je de lage gearing in en ga je zo “snel mogelijk”" van de 1 naar de 2 en dan tegen de berg op haal je dat ook niet dan maar optijd naar de 1.

    de motor op toeren houden is het aller belangrijkste.

    het zijn wel vaak diesels MAAR het maximale koppel hebben ze vaak bij 2700 toeren oid.

    kijk dit na in het boekje en probeer dan de motor in zo'n situatie tegen dat maximale koppel aan te houden dan heb je het beste resultaat.

    Ik las dat jullie in Juli gaan dat schijnt een drogere tijd te zijn.

    wij willen in Juni gaan en dus meer kans op dat soort “ongemakken” (ik vind dat juist leuk hihi..

    als je kans hebt om in Nederland naar een 4x4 dag te gaan zou ik dat zeker doen

    kijk eens op 4x4.startpagina.nl ??

    op zo'n dag zie je de EXTREMEN !! en krijg je een indruk wat wel en niet kan!

    erg handig als je nog niets weet.

    Veel (modder) plezier !!! P.S. een paar laarzen of hoge “legerkistjes” kunnen ook helpen.

    groeten

    Paul

  • irene

    Nog een klein vraagje, hoe zit het met de bewegwijzering? Als je een goede kaart hebt kom je een heel eind? Kun je aan het plaveisel van de wegen zien of het een hoofdweg of zijweg is? Of kan een grote weg ook vol keien enzo liggen?

    Bedankt alvast Irene

  • Peter H.

    Wat aan te raden is om, als je met een auto door Costa Rica rijd, in ieder geval goed op je bagage te letten,breng bv altijd je bagage eerst naar je hotel,en ga dan doen wat je wou.

    Als je een lekke band heb accepteer nooit help,ze hebben een truc dat ze de band lek steken(loopt langzaam leeg),ze volgen je dan en als je dan stil komt te staan bieden ze je hulp aan en als ze dan de kans hebben stelen ze je bagage.

    Als je naar een restaurant gaat parkeer je auto zo dat je hem altijd ziet.

    Laat nooit je bagage achter in je auto als je er geen zicht over heb,ook niet voor even !!!

    (DIT IS OOK ERG BELANGRIJK,BIJ DE MEESTE VERHUURBEDRIJVEN LOKKEN ZE JE MET EEN HELE LAGE PRIJS EN ALS JE DAN EENMAAL VOOR DE BALI STAAT,KOMT ER ALTIJD IN EEN KEER VERZEKERING EN/OF BELASTINGEN OVERHEEN,DUS VRAAG GOED DOOR WAT DE TOTALE PRIJS IS)

  • thomas

    Ola,

    Op 1 januari vertrek ik met mijn vader voor 16 dagen naar costa rica en oook wij hebben daar een 4x4 gehuurd om vervolgens eeen groot gedeelte van het land te bewonderen, nou ben ik al geholpen met eeen hoop informatie hier maar heb wel wat schrikbarende info gelezen over de weg naar monteverde, schijnt zo erg te zijn dat je na afloop t shirts kan kopen met “we survived the trip to Monteverde” zelf lijkt het me heeel spannend en uitdagend maar in mijn info werd aangeraden met je wagen op een soort boottaxi te gaan en aangezien me pa beetje hoogtevreees heeft!

    Zelf zijn we wel goede rijders, in mijn vak rijd ik veel en ook verplicht ruig dus lijkt me geen probleem maar hoop op wat meer info!

    Ps, had wel begrepen dat de costa ricanen superaardige mensen zijn verbaaas me daarom ook beetje over het criminele gedrag rondom de auto, echt nodig als je bijv de jungle in gaat of dergelijks dat je alles meeneemt uit de auto?

    Gegroet Thomas

  • Peter.H

    Wat ook een belangrijk punt is om in de gaten te houden is het verhaal van het huren van een auto,hoor de laatste tijd te vaak verhalen van mensen die een auto huren vanuit Nederland of Belgie en eenmaal voor de bali van het verhuurbedrijf staan en dan hele andere huurprijzen voor geschoteld krijgen,komen er bv belastingen, andere verzekeringsprijzen bij,heel anders dan ze bij een bevestiging hebben doorgegeven gekregen.

    Vaak accepteren mensen het dan als nog.

    Omdat we vlakbij de luchthaven zitten weten we precies de “in en de outs” van de verhuurbedrijven en weten ook precies welke de goedkoopste is met de juiste service,maar ook welke niet,en dat is het probleem dat je als buitenstaander dat niet kan weten!!!

    Laat je eigen goed inlichten door ; hotel,reisbureau,autoverhuurbedrijf over verzekeringen(voorwaarde,prijzen,extra verzekeringen),totaalprijs van het huren van de auto.

    Steek er wat tijd en energie in voor je besluit waar je een auto huurt,dat voorkomt irritaties en onnodige kosten.

    Groetjes Peter www.dospalmascr.com

  • rien westveer

    Mijn ervaringen met een huurauto zijn helaas niet geheel prettig verlopen.

    Ik begon de reis in Liberia en huurde een auto bij het bedrijf TRICOLOR .(oktober 2005) .Ik vroeg om een fourwheeldrive, waar ik geen ervaring mee heb en kreeg een auto, die wel het uiterlijk had ,maar geen echte 4fw drive was achteraf.( Suzuki Ignis) .Ik tekende een contract met een bijlage met de spelregels,en betaalde de borgsom van 1200 USdollar maar deels door mijn vermoeidheid na de lange vliegreis en te goed van vertrouwen bleek het contract volledig in het nadeel van de huurder. Alles ging goed tot ik op een modderige weg in een grote kuil reed. Geen probleem ,dacht ik ,met een fwd komt hij er wel uit. Niet dus, pas nadat ik drie auto 's had aangehouden en er twee trekkabels waren geknapt trok een vrachtwagen me uit de kuil ( aardige mensen dus ,die bereid zijn je te helpen onderweg,want een wegenwacht bestaat er niet) Helaas bleek toen dat de cluth door mijn pogingen er op eigen kracht uit te komen was verbrand. Intussen in het donker geregeld ,dat de auto naar het dichtsbijzijnde dorpje/gehucht werd getrokken,omdat ik het risico van het achterlaten van de auto niet wilde nemen.Na 1 dag wachten en veel bellen naar het hoofdkantoor werd er een nieuwe auto geleverd,waar ik gelukkig de rest van mijn vakantie goed gebruik van heb gemaakt.Bij aflevering zou men de schade wel bekijken,waar ze 1 week de tijd voor hadden gehad,maar dat was natuurlijk nog niet gebeurd, ik zou er thuis verder van horen.Waar ik al bang voor was ,bleek waar.Mijn borgsom ben ik kwijt( was toevallig precies de kosten van de schade?)>Waarschuwing dus: Verzeker je extra voor alle schade> want elke reparatie komt anders op jouw schouders neer en huur een auto bij een bekend bedrijf .Als je betrokken zou zijn bij een ongeval kan je het helemaal schudden,want je bent als tourist altijd de klos! Overigens een prachtig land,maar veel wegen zijn vol kuilen, let goed op, zigzag als het kan en rijdt rustig en niet in het donker!

  • Hans katers

    Geen enkel probleem om met een huurauto te rijden. Heb zelf een route gemaakt en dat is prima te doen. Neem wel een stevige 4W drive omdat die echt wel nodig hebt. Er zijn zeer slechte wegen bij. Diefstal heb ik niet gezien maar in een havenplaats moet je niet te lang blijven. Het is een prachtig land en ga niet te lang verblijven in de buurt van brulapen dan slaap je niet al te veel, en ze maken echt veel kabaal.

    Veel plezier,

    Hans Katers

  • Hans katers

    Er zijn zeer slechte wegen bij en dan moet je rekenen op ongeveer 30 km per uur.

    Maar het is goed te doen en de kaarten kloppen niet altijd dus neem een kompas mee om de richting te bepalen.

    Geweldig land, blijf niet te lang in de hoofdstad

    Veel plezier.

    Hans Katers

  • gerard

    Heb je in Costa Rica een internationaal rijbewijs nodig, of kan het gewoon met het nederlandse?

    Groeten Gerard

  • evelien

    Je kunt gewoon met je nl-se rijbewijs op pad.