talenschool

  • Angelique

    Hoi!

    Ik wil graag 5 weken spaans leren in Costa Rica, heb er super veel zin in!… maar ik twijfel een beetje over de talenscholen. Mijn oog was oorspronkelijk gevallen op el peraiso spanisch school in Manuel Antonio. Maar door dit forum (en Cris Zegers verslag op Yorin Travel) ben ik ook wel benieuwd naar Montaña Linda! Is wel echt een wereld stuk goedkoper. Is er ook iemand die iets af weet van El Paraiso? En wat het prijsverschil verklaart? Ik ben nog helemaal niet thuis in de spaanse taal… Misschien is een combo aan te raden? Bij de ene 2 weken en bij de andere 3?

    Eigelijk heb ik nog een vraagje… als je een huurauto huurt, doe je dan alles vanaf een kaart? En is dat een beetje te doen? Ik heb namelijk helemaaal geen postduif gevoel :-S

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Angelique

  • Johan

    Beste Angelique,

    De door jou genoemde talenscholen ken ik niet persoonlijk.

    Wel de volgende, waar ik goede ervaring mee heb.

    In San Pedro (San Jose) zit Ilisa http://www.ilisa.com/

    In Heredia, Monteverde en Guanacaste zit Centro Panamericano de Idiomas.

    www.cpi-edu.com

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Bart en MaryLuz

    Ik ken de talenscholen niet maar als je een “combo” neemt is het maar de vraag of die 2 cursussen een beetje op elkaar aansluiten. Natuurlijk leer je ervan maar de kans op onnodige herhalingen lijkt mij groot, tenzij er heel persoonsgericht les wordt gegeven.

    Rijden doe je hier grotendeels op je gevoel en regelmatig de weg vragen. Straten staan wel op kaarten maar hebben geen namen, bewegwijzering is er maar mondjesmaat. Als je je daar niet prettig bij voelt, gebruik dan openbaar vervoer en taxi. Is ook goedkoper dan een huurauto, hoewel een auto natuurlijk meer mogelijkheden en vrijheid biedt.

    Veel plezier in Costa Rica !

    Bart en MaryLuz.

    http://costarica.come2me.nl

  • Rene en Mireille

    Hoi Angelique,

    We kennen beide talenscholen die je noemt niet. Maar we hebben zelf goede ervaring met de CPI die Johan al noemde. Wat belangrijk is is de grote van de groep waarin je les krijgt. Dit zal mede ook de prijs bepalen en uitaard is een grotere groep goedkoper. De vraag alleen dan is hoeveel je er nog van opsteekt. Bij CPI hadden wij bijvoorbeeld een groeps grote van maximaal 4 cursisten. Maar van de 4 weken hebben we ook 1 week met z'n tweeen les gehad. Voordeel van een talenschool die op meerdere locaties zit, is dat je dan kunt wissellen van locatie.

    Veel talenscholen bieden ook de mogelijkheid om tijdens de cursus periode bij een Costaricaans gezin in te wonen. Hier leer je enorm veel van en is ook reuze gezellig. Veel succes.

    Pura vida,

    Rene en Mireille

  • Nicoline

    Hoi Angelique,

    Wat de talenscholen betreft, daar heb ik geen ervaring mee. Wat de huurauto betreft, het is een groot gemak en voor mij persoonlijk een makkelijk vervoermiddel en veel vrijheid. Je gaat weg wanneer je wilt en stopt wanneer het leuk is. Je kunt hier prima rijden. De wegen in de Central Valley zijn op de meesten plaatsen in een redelijke conditie. Erbuiten wordt het een stuk slechter, maar als je rustig rijdt komt het zeker goed.

    Er komen de laatste tijd steeds meer wegwijzers bij, dus dat is ook een goed ontwikkeling.

    Een goede wegenkaart is ook een aanrader, daar heb je een hoop profijt van.

    Veel succes met de voorbereidingen.

    Groetjes,

    Nicoline

    www.lagaritabedandbreakfast.com

  • Erik

    Angelique,

    Montana Linda is echt een aanrader, de Orosi Vallei is echt adembenemend. De school is ook erg goed en wat ik als zeer positief heb ervaren is de persoonlijke begeleiding. 1 op 1 lessen krijg je hier dus de goedkope prijs is dit geval niet vanwege de grote van de groep zoals hierboven gezegd wordt. Orosi is een klein dorpje en de mensen daar vinden het prachtig om een praatje met 1 van de studenten te maken. Tijdens de les zal je ook zeker een keer naar de bar gaan voor een drankje tussen de locals en maak je ook een rondleiding door de koffiefabriek. Beste manier om een taal te leren is het te spreken natuurlijk. Ook heb je natuurlijk de optie om bij een gastfamilie te verblijven.

    Ik heb geen Spaans gedaan in Manuel Antonio maar heb daar wel een week gezeten. Uiteraard is een strand en een mooi natuurpark ook niet gek maar dat kan je altijd nog na je spaanse lessen opzoeken.

    Veel plezier!

    Ps. Openbaar vervoer is dat prima geregeld, zou lekker met de bus reizen.

  • Angelique

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik vind het nog steeds erg moeilijk maar ik heb wel wat aan jullie reacties. Dat wordt nog veel opzoeken en nalezen. Aan de ene kant lijkt me een gastgezin heel erg leuk, aan de andere kan ben ik iemand die heel erg op haar privacy en vrijheid gesteld is.. moeilijk moeilijk moeilijk.

    Groetjes,

    Angelique

  • sofie

    Beste Angelique,

    ongetwijfeld komt dit berichtje oeverloos te laat en heb je al een fijne en (hopelijk) leerrijke vakantie achter de rug. Ik heb zelf les gevolgd in El Paraiso Spanish School en ik kan er niet anders dan uiterst positief over zijn. Niet alleen het onderwijs is van een goed niveau, ook de ‘ambiente’ in de school is heel erg hartelijk. Heb je advies nodig voor een uitstap, of wat dan ook, er staat altijd iemand klaar met de nodige raad/hulp en dat is altijd fijn, als je alleen in een nieuw land bent.

    Het verblijf in een gastgezin is een boeiende ervaring die ik je alleen maar kan aanraden om de plaatselijke cultuur beter te leren kennen, geeft je talenkennis bovendien een echte ‘boost’ en het is fijn om ‘s avonds bij een ’thuis' te komen. Je kan op het terrein van de school echter ook een cabina (kamer met badkamer+kleine kookmogelijkheid) huren.

    mvg,

    Sofie