Veranderingen in Costa Rica??

  • Amigo

    Beste Costa Rica gangers!

    Als een echte Costa Rica liefhebber ben ik verscheidene keren in Costa Rica geweest. De laatste keer in 2002 voor een half jaar.

    Nadat ik de laatste jaren andere mooie landen heb bezocht krijg ik weer een ontzettende honger naar (voor mij) het mooiste land.

    Bij mijn laatste bezoek merkte ik dat de toerisme enorm aan het groeien was. Sommige plaatsen werden elk jaar drukker. Costa Rica werd erg populair.

    De hotels schoten als paddestoelen uit de grond en overal ontstonden reisbureaus.

    Ik ben van plan om binnenkort weer naar Costa Rica te gaan en ik zou graag willen weten waar de grote veranderingen hebben plaats gevonden (qua drukte). En waar vind je het oude en rustige Costa Rica (zuiden?). Het gevoel dat jij de enige bent op de wereld!

    Ik ben erg nieuwsgierig naar de veranderingen in 5 jaar tijd. Het leek mij een onaantastbaar land! Ik hoop dat Costa Rica zijn grote charme heeft behouden en dat het niet teveel gebukt gaat onder de toerisme (wat je op andere delen van de wereld wel ziet).

    Groetjes en natuurlijjk: Pura Vida ; )

  • Anja&Otto

    Hola Amigo,

    Je hebt gelijk als je zegt dat Costa Rica aan het veranderen is. Jacó is bijvoorbeeld erg gegroeid en op een manier waar niet iedereen blij mee is. Groei en verandering is overal op de wereld aan de orde van de dag, ik denk niet dat er nog veel plaatsen zijn waar je dat kunt vermijden.

    In het zuiden wordt ook gebouwd, maar nog niet op grote schaal. En we hopen dat het hier kleinschalig en rustig blijft. We proberen dat ook te bevorderen. Zo hebben wij ons bij een groep toeristische ondernemingen aangesloten bij een Camara de Turismo in onze streek. Daarbij proberen we te bevorderen dat de toerist het hier naar zijn zin heeft, maar tevens dat de streek zijn mooie rustige karakter blijft behouden.

    Kortom: groei en beweging, maar Costa Rica blijft een fantastisch land. En we proberen dat zo te houden. En de bevolking is nog steeds even vriendeljk.

    Pura Vida!

    Veel plezier,

    met vriendelijke groet,

    Otto en Anja Geesink

    www.elmonofeliz.com

    info@elmonofeliz.com

  • jan & ili

    Dag amigo,

    Costa Rica is weliswaar wat drukker geworden sinds 2002, maar die extra drukte gaat met name naar Guanacaste omdat het vliegveld van Liberia (eindelijk) in gebruik is genomen. De meeste vliegtuigen die daar landen komen uit de usa en deze toeristen hebben meestal maar een week vakantie en blijven in die regio hangen. Hooguit een dagtour richting de Arenal en soms merk je dat in La Fortuna ook. De rest van het land is volgens ons niet echt veel veranderd ook al is met name de zuidoostkust drukker bezocht tegenwoordig.

    Met andere woorden jouw “Pura Vida” kun je nog op veel plaatsen tegenkomen, er zijn nog steeds delen van het land die niet of nauwelijks door toeristen bezocht worden. Zelf hopen wij dat dat nog de nodige tijd zo blijft!

    Veel plezier in Costa Rica!!

    Jan & Ili

    www.elcolibri47.com

  • Johan

    Beste Amigo,

    Het aantal toeristen dat naar Costa Rica komt stijgt nog elk jaar.

    Zoals al door Jan & Ili is geschreven is de kust van Guanacaste erg toeristisch geworden. Hoewel er ook daar nog steeds plaatsen zijn waar je je alleen op de wereld voelt. Ook in Jaco wordt stevig gebouwd zoals opgemerkt door Otto en Anja. Dit vanwege de korte afstand tot San Jose. En ook rondom de Arenal is het druk.

    Maar Costa Rica heeft nog steeds vele rustige plaatsen. In het binnenland aan de Zuidatlantische kust en ook in het noorden. Percentueel gezien is Costa Rica nog steeds een land waar je rustig en zonder drukte op zoek kunt naar de schitterende natuur.

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • wouter

    Hola,

    Wat al is opgemerkt, er zijn zeker veranderingen, meer toeristen, betere facilteiten, sommige ontwikkelingen zoals aan de stranden van Guanacaste waar je je tten zeerste moet afvragen of Costa Rica die kaart moet spelen, maar ook veel kleinschalige nieuwe activiteiten.

    Het leuke van Costa Rica is dat het zoveel te bieden heeft en wat mij betreft tot nu toe die grotere aanloop van het toerisme heeft kunnen opvangen en tegelijkertijd zijn kleinschaligheid heeft weten te behouden. Aan de andere kant is het waar dat je de highlights vaker met wat meer mensen moet delen.

    Ik ga binnenkort op mijn site meer aandacht besteden aan het zogenaamde rurale toerisme: kleine initiatieven vanuit de lokale bevolking op plekken die toeristisch nog nauwelijks ontwikkeld zijn: eilanden in de Golf van Nicoya, vulkaan de Cacao, Talamanca. Dat zijn zekere plekken waar je je nog een met de natuur en de lokale bevolking kan voelen!

    Wouter

    www.costaricavirtualguide.com

  • Sander

    Er is inderdaad veel veranderd sinds 2002. Ik kwam hier toen juist voor het eerst en toen ik zo'n anderhalf jaar geleden terugkwam viel het zelfs mij (met dus maar 1 eerder bezoek) al op dat er ontzettend veel is veranderd.

    “Het gevoel dat jij de enige bent op de wereld!”

    Makkelijk te doen, mits je:

    1. het hoogseizoen en

    2. Tamarindo, Manuel Antonio en Jaco

    mijdt.

    Helaas blijkt CR niet onaantastbaar. De multi-million-dollar resorts blijven zoals je al zei als paddestoelen uit de grond schieten. Grote, lelijke, kitscherige en protserige toegangspoorten inclusief, evenals afgrijselijke grote reclameborden te pas en te onpas. In Escazu wordt op het moment een woontoren gebouwd die in Las Vegas misschien niet zou misstaan, maar hier totaal misplaatst is. Enz enz enz.

    Desalniettemin blijft het een fantastisch land waar ik voorlopig niet weg wil. Er is veel van bovenstaande ellende te zien, maar gelukkig nog minimaal 100x zoveel mooie dingen.

    Gegroet!

    Sander

    www.destinationpuravida.com

  • Toine

    Tja, ik was er voor het eerst in 1991. In het dorp waar nu mn huis staat is wel wat veranderd. De regelmatig passerende ossekar zie ik niet zo vaak meer maar hij rijdt nog wel. Toen was er in het dorp 1 auto, nu zie ik er 8 a 10. Meer mensen hebben een motor of zelfs een quad. Toch komen er nog steeds cowboys te paard een zak rijst kopen in de winkel. Het groeteautootje kwam toen 1 keer per week de pulperia's bevoorraden, en dat is nog zo. Alleen komen er ook vertegenwoordigers met stoelen, spijkerbroeken etc. het dorp in rijden sinds er een harde weg is aangelegd. Maar toeristen? Nee, Casa Pura Vida is gelukkig nog steeds het enige ‘huis voor toeristen’….. Houden zo.

    De omgeving is rural en als je wilt zoek je een strand op, Monteverde, daar ontmoet je mensen. Maar Santa Rosa, Palo Verde…..heerlijk rustig.

    Pura vida!

    Toine

    www.costaricavakantie.nl

  • Ruud en Odette

    Ook wij hebben de afgelopen jaren de nodige veranderingen gezien en aan den lijve ondervonden, niet alleen op het gebied van toerisme. Costa Rica doet erg zijn best om mee te kunnen in de vaart der volkeren.

    Door de openstelling van de luchthaven in Liberia voor internationale vluchten, is er zeker in de provincie Guanacaste een grote toename van toerisme te merken. Waar vroeger iedereen “op doorreis” was in Guanacaste (men moest immers weer terug naar huis via de luchthaven van San José), zijn er nu meer toeristen die inderdaad een weekje blijven (vaak Amerikanen en Canadezen die slechts een weekje vakantie komen vieren).

    Maar zelfs in Guanacaste zijn er nog plaatsen waar je je alleen op de wereld waant, zijn er nog stranden waar je de enige badgast bent, zijn er nog dorpen waar de toeristen merendeels uit Tico's bestaan.

    Je zal bij je volgende bezoek beslist veranderingen zien, maar gelukkig blijven veel dingen onveranderd, zoals de gastvrijheid en de vriendelijkheid van de Tico's.

    Veel plezier in Costa Rica. Groeten,

    Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

    www.smartmovecr.com

  • Paul

    Kan me helemaal in Ruud & Odette's bijdrage vinden. Met een extra aantekening.

    “Maar zelfs in Guanacaste zijn er nog plaatsen waar je je alleen op de wereld waant, zijn er nog stranden waar je de enige badgast bent, zijn er nog dorpen waar de toeristen merendeels uit Tico's bestaan.”

    Hoe prettig ook het is in een omgeving met louter Tico's te verkeren, en dat doen we ieder jaar weer, de Costaricaanse dagtoeristen zijn de grootste vervuilers als het om zwerfvuil gaat op de standen bereikbaar per auto.

    Gelukkig er zit verbetering in. Zoals het b.v. in 1980 heel gebruikelijk was in de bus al je rotzooi uit het raam te kiepen zie je dat nauwelijks meer. Maar het vervangen van glazen flessen door wegwerp plastic heeft b.v. het landschap geen goed gedaan.

    Illustratief; met een tico vriend gingen we eens nationaal park Tapanti bezoeken. Onder Cartago. Het is een langgerekt park. Halverwege was er een afzetting, je mocht niet verder. Jammer. Toen we ons later bij de parkwachters gingen beklagen was het even erg zwart wit; Natuurlijk hadden wij als buitenlandse toeristen door mogen lopen, voorbij de afzetting. De afzetting was er alleen om te voorkomen dat de parkwachters na het weekeinde nog kilometers zwerfvuil moesten verzamelen. Van lokale toeristen die in het weekeinde kwamen picknicken….

    Groet,

    Paul

    (de oude)

  • Ruud en Odette

    Helemaal eens met het verhaal van Paul over zwerfvuil. De lokale toeristen (en lokale vaste bewoners van een regio) zijn zeker de ergste vervuilers. Kijk niet vreemd op als je een Tico zijn ijsje uit de verpakking ziet halen en het papiertje náást de vuilnisbak ziet gooien. Triest maar waar.

    Hoewel Costa Rica bekend staat om zijn natuurschoon en om zijn nationale parken, staat de voorlichting over (milieu)vervuiling nog in de hele-kleine-kinderschoenen en dat zie je om je heen. Jammer genoeg.

    In plaatsen waar buitenlandse ondernemers (bv. hoteleigenaren, duikscholen, e.d.) actief zijn, zie je vaak dat die programma's opstarten voor “beach clean up” enzo, waarbij ze dan ook de lokale schoolkinderen betrekken met prijzen voor de grootste hoeveelheid ingezameld afval, om hun omgeving schoon te houden en om de lokale bevolking bewust te maken.

    Onze opmerking over plaatsen waar je nog voornamelijk Tico's als toeristen tegenkomt, heeft meer te maken - maar dat zal je begrijpen - met het feit dat veel reizigers er niet op zitten te wachten om uitsluitend andere buitenlandse reizigers tegen te komen (de bekende “tourist trap”, toeristenval).

    Veel plezier in Costa Rica. Groeten,

    Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

    www.smartmovecr.com