Tyfus

  • Bas

    Als je drie weken naar CR gaat moet je (buiten de andere vaccinaties) ook Tyfus laten prikken in NL?

    grtjs Bas

  • Johan

    Beste Bas,

    Door de GGD wordt over het algemeen aangeraden DTP en Hepatitus.

    Neem contact met hen op.

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Paul

    Dag Bas,

    Voor tropisch Costa Rica is het volledige scala:

    Ziekte: buiktyfus (typhoid) -> Typherix vaccinatie

    Ziekte: hepatitis A+B-> Twinrix vaccinatie

    ( 1 + 4 weken + 6 maanden indien ongevaccineerd)

    Ziekte: DifterieTetanusPolio (DTP) -> Revaxis vaccinatie

    Ziekte: Gele koorts -> STAMARH. vacinatie

    (niet persé noodzakelijk voor CR, wel als je vaker in de buurt denkt te komen; Colombia, Panama…)

    Malaria pillen in principe niet - wel smeren met goede antimug

    Alert zijn op knokkelkoorts (dengue) -> overdag muggenbeten vermijden.

    Dit vaccinatie-advies is actueel, via GGD Arnhem, voor mij was een onderhoudsbeurt, dus de herhaling kan vaker voor je zijn.

    Alvast veel plezier,

    Paul

    (de oude)

  • Antiprik

    Vaccineren, weet je dat wel zeker?

    http://www.eqgen.nl/html/vaccins.html

  • Paul

    “Vaccineren, weet je dat wel zeker?”

    Yep, tot en met de griepprik aan toe!

    Wel eens een volwasse ontmoet die pollio prik is onthouden? Door liefhebbende ouders … Omdat er een nog liefhebbender Here is die voor ons zorgt. En vervolgens met de verlamming de rest van zijn leven verder moet…

    Terugkomend op CR; het goede nieuws is dat er ieder jaar entcampagnes zijn. Iedereen, arm of rijk, jong en oud, worden collectief gevaccineerd… Tot voorspoed van allen.

    Groet,

    Paul

    (de oude)

  • Felicia

    Helemaal mee eens, zeker vaccineren!

    Maarre… buiktyfus heb je alleen nodig als je langer dan 3 maanden blijft.

    Veel plezier en gezondheid daar!!

  • Doortje

    Helemaal niet mee eens. Enge stoffen zitten in die injecties, die o.a. tot autisme kunnen leiden. Als wij verre buitenlandse reizen maken en het echt niet anders kan laten wij de injecties begeleiden door een homeopathisch arts, zodat het lichaam al vast met een homeopathisch mddel de gelegenheid krijgt zich in te stellen op de injectie. Naderhand kunnen de injecties ontstoord worden. En dit is heus niet alleen voor mensen die zich uit godsdienstige overtuiging niet laten inenten, maar eveneens voor diegenen die bewust met hun gezondheid omgaan.

  • Felicia

    Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar dat vaccinaties tot autisme kunnen leiden is echt nooit wetenschappelijk bewezen!! Ik werk zelf als arts op een consultatiebureau en vaccineer dagelijks kinderen, en natuurlijk zijn er veel ouders die dezelfde “wilde verhalen” over vaccinaties gehoord hebben als hierboven beschreven. De mogelijke negatieve effecten van vaccineren wegen echt niet op tegen de ziekten die je kan krijgen!!

  • Rianne

    hoi Bas,

    Ik ben net vorige week bij de ggd geweest voor de prikken en die hebben alleen hepatitus A en dtp aanbevolen.

    Ik snap al die ophef over dat vaccineren niet, bijna ieder kind wordt als het klein is toch ook standaard geprikt voor dktp (toen zat de kinkhoest er nog bij).

    Bovendien is het niet voor niets.

    Waar denk je dat de laatste jaren al die open tbc vandaan komt?

    Van al die mensen die ver op vakantie gaan en het dus meenemen of de mensen die van daar naar hier komen.

    En dan moet je toch ook weer een montoux test laten doen.

    Beter voorkomen dan genezen of er altijd je hele leven voortaan mee opgescheept te zitten.

    Bovendien kom je soms helemaal een land niet in als je geen bewijs van prikken hebt.

    In nicaragua word je bv niet binnegelaten (heb ik gehoord) als je van panama afkomt waar gele koorts heerst, en je hebt geen prik gehad.

    groetjes Rianne

  • Bas

    Dank voor al jullie reacties, gelukkig zijn alle inentingen nog geldig en ben ik het helemaal eens met de reacties dat als je dit soort reizen onderneemt en dat hoeft niet eens buiten Europa te zijn, je goed je voorzorgsmaatregelen neemt.

    Je hebt toch geen zin om een jaar ziek te zijn omdat je geen prik wilt halen lijkt me.

    Tyfus dus niet begrijp ik, dat scheelt weer een rit naar de GGD.

    Dank groetjes Bas