Leishmania opgelopen in costa rica

  • Niels

    Hoi,

    Ik heb ook het onderzoeksverslag gevonden van Jean-lee uit 2003. Wat opvalt van de bijgevoegde afbeeldingen is dat de ulcer vorming lijkt op wat ik heb en de crusted nodules vooral bij mijn vriendin aanwezig zijn. De plek op mijn oor is het ergst, er is inmiddels een hap af van de rand van mijn oor. Met betadine lijken de plekken wel stabiel nu. De enige vrees waar ik mee loop is dat de parasiet naar binnen slaat en de organen gaat aantasten.

  • Evelyn

    Hoi Niels,

    De andere jongen waar je over hebt gehoord in het AMC is waarschijnlijk mijn vriend. Wij zijn in juni/juli van dit jaar in CR geweest en mijn vriend heeft daar Leishmaniasis opgelopen. Een paar weken na thuiskomst ontstond er een vervelende bult op zijn arm die steeds groter werd en uiteindelijk open ging. Omdat het na CR was ontstaan dachten we in de eerste instantie helemaal niet aan een souvenir uit CR. Afgelopen week voor het eerst naar het AMC waar we gelukkig in goede handen zijn en waar men blijkbar wekelijks te maken heeft met gevallen van Leishmaniasis. Nu een aantal injecties bij de wond gehad en we wachten komende weken op de uitslag van de typering en het resultaat van deze eerste behandelreeks. De arts van het AMC heeft ons gevraagd ons reisschema te geven zodat we die waarschijnlijk kunnen vergelijken met jullie schema, kijken of er overlappingen zijn. Wij zijn wel in Corcovado geweest. Op internet kijken geeft maar weinig info over CR en Leishmaniasis, gelukkig dat jullie er aandacht aan besteden op het forum. Houd ons vooral op de hoogte, hopelijk slaan de behandelingen bij jullie beiden aan, sterkte!

    We hebben wel genoten van CR hoor, wat een fantastisch mooi land! Zou zo terug gaan, ondanks al nare ziektes die je kan oplopen ;-)

    Groetjes,

    Evelyn

  • Niels

    Hoi Evelyn,

    Goed dat we elkaar hier treffen. Ik ben heel benieuwd of de behandeling aanslaat bij je vriend. Komen jullie dan ook toevallig uit Alkmaar? Ik heb gehoord dat de snelheid van genezing erg afhangt van het type leishmania die je hebt. Goed idee om de reisroute te vergelijken. Maandag a.s. weten we bioptie resultaat. Helaas kan mijn vriendin niet alle medicatie krijgen aangezien ze hoogzwanger is.

    Beterschap he!

    Groet Niels

  • Reinout

    Hoi Niels,

    wij komen inderdaad uit Alkmaar en ik ben eerst behandeld bij Dermicis in Alkmaar en sinds vorige week maandag loop ik in het AMC. De bioptie heeft bij mij Leishmaniasis bevestigd, maar ik wacht nog op het resultaat van de typering. Bij mij is de plek nu gegroeid tot een zweer van ca 4 bij 3 cm, gelukkig op mijn onderarm. Het is nu drie keer lokal behandeld met bevriezing en pentostam, volgens de artsen een effectieve behandeling en (nog) geen medicatie nodig. Over vier weken hoop ik te weten of dat genoeg zal zijn.

    Voor zover ik het heb begrepen varieert de genezing inderdaad tussen langzaam en heel erg langzaam. De kans op de viscerale vorm (dus het aantaste van de organen) is klein en ik heb nog nergens gelezen dat een cutane vorm daar in overgaat. Maar dit is al erg genoeg lijkt me.

    Net als jullie heb ik ook veel gezocht op internet, maar omdat het ook in Nederland geen meldingsplicht kent zijn er gewoon heel weinig betrouwbare cijfers beschikbaar. Het zou stom toeval kunnen zijn, maar ik denk dat het toch op sommige plekken in CR een groter risico is dan aangenomen wordt. Lang niet iedereen schijnt ook daadwerkelijk verschijnselen te krijgen, bij veel mensen is het immuunsysteem in staat er tijdig mee af te rekenen.

    Ik wens jullie veel sterkte en succes toe de komende tijd en we moeten elkaar maar op de hoogte houden!

    Groet Reinout

  • Paul

    Nog bijzonder dat jullie je hier op het Forum treffen, in Nederland melden zich maar 20-30 patienten per jaar!! Jullie zijn al met drie man/vrouw!

    Zie eens:

    Richtlijn RIVM

    Dan moeten haast wel velen de juiste diagnose en behandeling missen en “natuurlijk” helen.

    Groet en beterschap ,

    Paul

    ( de oude )

  • Toine

    Hoi Niels ea.,

    Aangezien ik er nog nooit van gehoord had, ondanks 20 jaar Costa Rica ervaring (maar ik moet zeggen dat ik het niet allemaal wil weten ook), moest ik toch ook even googlen.

    Hier vind je de varianten, het voorkomen en de ziekteverschijnselen. http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/Leishmaniasis.htm.

    Wel behoorlijk technisch maar ik maak er uit op dat er ondanks de enge aflopen (welke bijsluiter maakt je niet bang) er al wel aardig wat bekend lijkt over de behandelwijze. De mexicana variant zou zelfs vanzelf weer over kunnen gaan.

    Ik wil er nog wel meer over weten en hoop dan ook dat Niels ons een beetje op de hoogte wil houden.

    Groet en sterkte,

  • Niels

    Hoi,

    Zojuist terug van het AMC. Bij beide is Leishmania panamensis geidentificeerd uit de bioptie, een cutane vorm. We hebben allebei cryotherapie ofwel bevriezing gehad en voor mij dan nog zeer pijnlijke injecties Pentostam. Woensdag en vrijdag een herhaling van deze behandeling. Ik houd jullie wel op de hoogte.

  • Elly van der Zalm

    He jakkie.

    Sterkte.

    Elly

    CR 2009-2011

  • Paul

    Dag Niels,

    Vanuit CR heb ik inmiddels (de beloofde) info ontvangen.

    Een goede vriend van me (landbouwkundige, professional, Dr. titel, werk voor MINAET (Ministerie van o.a. nationale parken) stuurt dit. Hij vertelt me dat het litteken op zijn wang van een Leishmania infectie is, als klein kind opgelopen. Jaren '60: San Vito. Vlak bij de Panamese grens is dat.

    Je had het over reisschema's vergelijken met lotgenoot Reinout. FEITELIJK Interessant voor jou in mijn vriend's antwoord is dit

    “Recentelijk hoorde ik dat er een uitbraak was in de Caribe Sur (zuidelijk van Limón dus (Paul) ) inclusief een vriendin van ons raakte geinfecteerd, zij is bioloog. Ze heeft nu niets meer na behandeling.”

    En

    “Over de Pacifico Sur ( omdat wij daar frequent komen (Paul) ) heb ik niets gehoord van uitbraken.”

    Afijn, zijn hele tekst staat hieronder, haal maar eens door Google vertaal als je het Spaans verder niet machtig bent.

    Zelf zijn we in CR in al die jaren honderden malen gestoken door ws. zandvlooien ( purrujas ) ze komen nl. door standaard horrengaas heen, zo klein zijn ze. Ik ben vanaf nu extra alert en zal nog frequenter deet (repelente) smeren vooraf. en tetracycline achteraf.

    Ik begrijp dat op zichzelf je behandeling effectief is, het zijn wel 50 jaar oude middelen op basis van antimoon. Jij heb extra pech dat je oorschelp geraakt is is, ongetwijfeld vraagt dat later reconstructie door een plastisch chirurg. Dubbelop pech dus!

    Goed dat je het onderwerp hier aangezwengeld hebt, een les voor ons allen.

    Groet,

    Paul

    (de oude).

    ——————————————————————————————————————————————————————————-

    Leishmaniasis es lo que en Costa Rica llamamos “papalomoyo”.

    Si se han fijado en mi con atención, yo padecí esa enfermedad cuando estaba muy pequeño y por eso tengo una cicatriz en la mejilla (soy el único de la familia con eso).

    Actualmente esa enfermedad es poco frecuente – ya ustedes casi no ven gente en la calle con llagas o cicatrices, porque actualmente hay tratamiento para eso (aunque es un poco incómodo: una serie de inyecciones).

    Recientemente escuché que hubo un brote en el Caribe Sur; incluso una amiguita nuestra, bióloga, se infectó, pero ya no tiene nada, después del tratamiento.

    Respecto al Pacífico sur no he escuchado que hayan brotes.

    Según leo, el parásito es transmitido por un mosquito (posiblemente purrujas), pero como te digo ya casi no se encuentran brotes, gracias al buen manejo de salud: para que la enfermedad se transmita deben haber personas infectadas, pero ya casi no hay. La culpa no es solo de la purruja!

    De hecho no hay tratamiento preventivo (vacunas), solo evitar las zonas con brotes. Usualmente el daño se manifiesta como una llaga en la piel y, una vez detectada, el tratamiento sería esas inyecciones.

    Espero que esto les de más tranquilidad.

    Saludos

    —————————————————————————————————————————————————————————–

  • Paul

    Dag Niels,

    Aanvullend:

    Omdat de bestaande medicatie al erg oud is probeert men ook moderne middelen te ontwikkelen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Miltefosine

    Met name onderstaand artikel is denk ik interessant. Om eens met je arts te bespreken? AMC is nl. medeauteur van het artikel.

    Nieuw geneesmiddel NIET voor zwangeren

    In een proefschrift (verder lastig te lezen denk ik voor de buitenstaander) staan goede resultaten over dit (nog niet overal geregistreerde nieuwe middel) vermeld bij : “casussen” in Suriname. Link:

    Proefschrift Cutaneous Leishmania en Suriname

    Sterkte en beterschap,

    Paul

    ( de oude )