Leishmania opgelopen in costa rica

  • Niels

    Hoi Paul,

    Ik denk dat de huidige behandeling goed genoeg is. Mijn plekken verliezen de opgeworpen rand waar volgens de arts de parasiet voornamelijk aanwezig is. Ook bij mijn vriendin die zonder pentostam is behandeld zijn er veranderingen begonnen. Bij haar gaat de rand van de plekken van felrood naar donkerrood/zwart, ik vermoed dat het lichaam de overhand begint te krijgen. Kwestie van afwachten nu.

    Niels

  • Niels

    Hoi Paul,

    Bedankt voor de info over miltefosine. Goed om te weten wat de opties zijn mocht de pentostam en cryo niet werken. Ziet eruit als een iets veiliger middel met minder bijwerkingen. Tot nu toe heb ik geen bijwerkingen gemerkt van de pentostam.

    Weet je toevallig ook iets over hoe vaak Cutane Lm voorkomt in Costa rica? Komt dit echt zo weinig voor?

  • Paul

    Dag Niels,

    De getallen zijn zoals eerder gemeld, dus relatief laag. Rond 2000 gevallen per jaar.

    Interessant kan zijn de regionale verdeling, zie de genoemde Excel:

    Een paar gemeenten (cantons):

    Guacimo 39

    Limón 33

    Matina 93

    Osa 6

    Penínsular 5

    Pococí 22

    Talamanca 239

    Talamanca is oververtegenwoordigd. Dit is de regio zuid van Limon. Met een hoog percentage indiaanse bevolking. Het armste canton van CR met minimale medische voorzieningen. Toevallig geweest daar?

    Als je dan canton Osa vergelijkt ( met o.a. Corcovado, Drake, alles ten zuiden van Dominical ) zie je practisch geen Leishmania gevallen.

    Groeten,

    Paul

    (de oude)

  • Ruben en Roxana

    Hi, wij gaan ook naar CR, de volgende regio's doen wij aan: San Jose, Sarapique, Tortueguro, Arenal, Fortuna, Rincon de la vieja en Manuel Antonio. Komt daar ook deze enge parasiet voor?

  • Paul

    Dag Ruben en Roxana,

    “Komt daar ook deze enge parasiet voor?”

    Helaas komt het vliegje en deze parasiet niet alleen in CR voor, maar op ongeveer de halve wereldbol, b.v. Italie, Spanje en Zuid-Frankrijk: Leishmaniasis

    En om het vuurtje op te stoken: in CR komen net als de rest van de tropen nog wel engere insecten, parasieten en ziekten voor: malaria, knokkelkoorts, difterie, tetanus, polio, hepatitis, Chagas, HIV etc. etc. etc.

    Helaas is dat een risico van reizen in de tropen: het is iets anders dan een weekeinde Waddeneilanden of Zeeland.. Al moet ik zeggen dat als je eenmaal weet dat 25% van de teken op “mijn” Veluwe besmet is met Lyme je ook iets actiever zoekt naar meegebrachte teken als je in het bos bent geweest.

    Ziekten voorkomen kun je niet helemaal. Haal dus je vaccinaties, smeer Deet (antimug), kies cabinas met goed horregaas, ga niet met blote benen dineren 's avonds, let op wat je eet en ga naar de dokter bij klachten. Kortom: gezond verstand gebruiken. Meer kun je niet doen. OF de stad niet uitgaan natuurlijk, maar daarvoor ging je toch niet naar de tropen?

    Groet en veilige reis gewenst,

    Paul

    (de oude)

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    >————————–

    > De getallen zijn zoals eerder gemeld, dus relatief laag. Rond 2000 gevallen per jaar.

    > Interessant kan zijn de regionale verdeling, zie de genoemde Excel:

    >

    > Een paar gemeenten (cantons):

    > Guacimo 39

    > Limón 33

    > Matina 93

    > Osa 6

    > Penínsular 5

    > Pococí 22

    > Talamanca 239

    —————————

    Sorry, maar ik begrijp deze cijfers niet: dit bovenstaande rijtje is opgeteld 437 gevallen in 1 jaar.

    Als er 2000 gevallen zijn (op een 4,5 miljoen bevolking): waar zijn dan al die andere 1563 gevallen?

    Talamanca komt er in dit geval natuurlijk slecht uit omdat die keurig hun cijfers hebben opgegeven

    (en hier worden vermeldt) maar de locaties van de andere Leishmania gevallen worden niet vermeldt.

    Opmerkelijk is dat deze ziekte nu voor het eerst pas wordt gemeld op dit -behoorlijk oude- prikbord

    dus we mogen aannemen dat het zelden bij toeristen of bij de in CR woonachtige Nederlanders voorkomt.

    Er zijn, zoals eerder vermeldt, in Nederland 20-30 gevallen per jaar en deze gevallen zijn hoogstwaarschijnlijk

    niet allemaal opgelopen in Costa Rica omdat deze rot zandvlo/vlieg blijkbaar op de halve aardbol voorkomt.

    Het is echt heel erg dat een aantal mensen deze enge parasiet hebben opgelopen, en ik bagataliseer

    het ook absoluut niet, maar laten we het allemaal een beetje relativeren en niet te bang of paranoia worden.

    Overal, in tropische of niet tropische landen, kan je van alles oplopen of gebeuren zoals Paul terecht schreef.

    Wij wensen Niels, Reinout en hun partners een zeer spoedig herstel toe zonder pijn en blijvende littekens.

  • Niels

    Hoi,

    Wij zijn op bijna al je genoemde plaatsen geweest behalve Arenal en Fortuna. Volgens mij kunnen die vliegen overal de kop op steken (overal waar zoet water is) dus het heeft geen zin om een bepaald gebied te mijden. Pas alleen een beetje op rond Manuel Antonio daar zijn we het meest gestoken door zandvliegjes. We hebben alle voorzorgmaatregelen getroffen deet, klamboe, lange mouwen maar je wordt toch wel geprikt door zandvliegen als ze in de buurt zijn. Het enige dat ik je kan meegeven is, blijf niet te lang hangen in gebieden waar zandvliegen voorkomen. Je ziet ze amper maar je voelt ze steken. Mocht je toch wat plekken oplopen die niet weg willen, blijf er niet mee zitten en ga naar de tropenarts van het AMC.

  • Ruben en Roxana

    Bedankt.

    Dus vooral in Man. Antonio zijn de zandvliegjes actief. Goed dat ik het weet, smeer ik daar extra met Deet.

    Mijn vaccinaties heb ik( al 4 jaar geleden) gehaald toen we naar Kenia gingen. Dus dat hoeft gelukkig niet meer.

    Dat er meedere ziektes in CR zijn, daar was ik me bewust van. dat is het nadeel van tropische landen.

    Heb 2 kennissen die ook sinds hun vakantie in Tanzania en Indonesië zijn geweest, ook vage klachten hebben. De een is duizelig en heeft last van haar gewrichten en spieren. Alles kost haar te veel inspanning. Zij is al naar diverse artsen geweest, maar niemand weet precies wat zij mankeert.

    Maar goed, zoals Paul al aangeeft, ben ik niet van plan om de hele reis in de stad door te brengen, en dat risico moet ik dan maar nemen.

    Groet Roxana

  • Paul

    Eerder in dit ‘draadje’ schreef ik voor Niels:

    ——————————————————————————————————————————————————————

    Dan even wat feiten:

    Het ministerie van gezondheid in CR heeft ook voor Leishmanias alles netjes bijgehouden:

    Per sexe per leeftijdsklasse week 1-25 in 2011: ( Let op groot Excel bestand van 7,5 Mb)

    Totaal 837 gevallen Leishmania. Op een bevolking van 4 miljoen. In een half jaar GEMELD en gediagnostiseerd (?).

    ——————————————————————————————————————————————————————-

    Pak het genoemde Excel spreadsheet er gewoon even bij:

    http://www.ministeriodesalud.go.cr/index.php/inicio-vigilancia-salud-consulta-base-datos-ms/doc_download/1215-registro-de-enfermedades-de-notificacion-colectiva-al-ministerio-de-salud-semana-1-a-25-del-2011

    Op pagina twee van het Excelblad staat in het Spaans de gebruiksaanwijzing / legenda.

    1) Het getal 837 is dus t/m HALF 2011. Voor HEEL 2011 mag je dus conform 2010 ca. 2000 gevallen verwachten.

    2) In het Excel blad de-selecteer je de leeftijdklassen, selecteer Leishmanias, dan kun per provincie en per canton de gemelde gevallen Leishmanias zien. Dus t/m week 25 2011.

    Uit deze lijst heb ik een paar cantons en getallen gepakt ter illustratie van de verschillen. Talamanca veel - Osa weinig gevallen (Corcovado noemde nl. iemand). Bekijk zelf vooral ALLE cantons. Extrapoleer de gevallen voor 2011 door de getallen te verdubbelen.

    IK heb geen aanwijzing dat cantons Leishmania gevallen niet zouden melden. Als jullie die wel hebben hoor ik graag een onderbouwing. Het is mijn inziens ook niet logisch. Cantons die gevallen verzwijgen hebben er geen belang bij, zo krijgen ze minder geld en middelen van de centrale overheid.

    Andere ziekten (Dengue, amoebe dysenterie) zijn weliswaar levens bedreigender in zijn algemeenheid en komen frequenter voor dan cutane leishmaniasis, maar dat relativeert maar beperkt als je een half oorschelp kwijt bent…

    Gelukkig lees in in La Nacion dat de Tico's vanuit de USA “black friday” geïmporteerd hebben, dus in de stad hebben ze andere zorgen; hoe besteed ik zo snel mogelijk mijn dertiende maand (aguinaldo) :-)

    Groet,

    Paul

    (de oude)

  • Niels

    Hey Paul,

    Ja ik zocht die lijst idd. Topic is wat groot geworden :). In Talamanca zijn we niet geweest, de carribische kust hebben we afgereden tot Manzanillo. Bij deze kust zijn we voornamelijk door ‘gewone’ muggen gestoken. Langpootmuggen. We zijn zandvliegen tegengekomen aan de zuid kust tussen puntarenas en dominical. Een andere plaats die ik verdenk is cano negro aan dat grote meer. Maar daar zijn we niet vaak gestoken.