Van Tortuguero naar Puerto Viejo de Talamanca/Cahuita

  • Eline

    Beste CR experts,

    Ik zou onze CR trip graag willen beginnen met een bezoek aan Tortuguero gevolgd door Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita.

    Het begin van de reis zullen wij gebruik maken van het openbaar vervoer en vanaf Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita reizen wij verder met een huurauto.

    De reis is nu als volgt:

    - San Jose (2 nachten)

    - Tortuguero (2 nachten) (met openbaar vervoer naar en van Tortuguero)

    - Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita (2 nachten) (huurauto ophalen)

    - Sarapiquí (1 nacht)

    - La Fortuna (2 nachten)

    - Monteverde (2 nachten)

    - Manuel Antonio (1 nacht)

    - Dominical of andere kustplaats in de regio (3 nachten)

    - San Gerardo de Dota (1 nacht)

    - Sierpe (1 nacht) (inleveren huurauto)

    - Drake Bay / Corcovado (4 nachten) (terug naar San Jose met openbaar vervoer)

    - San Jose (1 nacht)

    Sommigen van jullie vinden wellicht dat we overal de kort blijven, maar we willen graag wat zien van het land in onze vakantie.

    We hebben nu om de dag een reisdag en om de dag een rustdag.

    Ook willen we graag zowel de oost als de westkust ervaren.

    We reserveren vooraf alleen maar de hotels in San Jose en Drake Bay en de huurauto.

    De huurauto gaan we huren bij Dos Palmas, ik heb zoveel positieve reactie gelezen op dit forum :)

    Mijn vraag is de volgende:

    Ik lees dat het mogelijk is om met een vooraf gereserveerde boot/taxiboot af te reizen naar Moin om vervolgens met de bus naar Limon te reizen.

    Heeft iemand hier evaring mee? Is dit aan te raden?

    Ik kan hier niet veel goede informatie over vinden op het internet.

    Ik begreep dat de kosten hiervoor ook hoog kunnen oplopen.

    Het is ook mogelijk om de bus te nemen van Pavona naar Cariari –> Guápiles –> Limon –> Puerto Viejo de Talamanca.

    Dat is dus ook een reële optie.

    Ook is het mogelijk om Tortuguero en Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita om te draaien.

    Dan halen we de huurauto op in bijvoorbeeld Guápiles. Is dit wellicht een betere optie?

    De autoreis van Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita naar Sarapiquí schijnt echter wel erg mooi en de moeite waard te zijn…

    Heeft iemand nog suggesties voor onze route?

    Groetjes Eline

  • Eline

    Ik had wel deze discussie gevonden, maar die is alweer 2 jaar oud: Discussie CR forum

    Ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen en (bijgestelde) meningen.

  • Henk en Carolien

    Idd, dat word een rally vakantie, en veel achter het glas naar het mooie asfalt van Costa Rica kijken.

    Maar het is jullie keus. Met een gemiddelde snelhied van zo`n 30 a 40 km per uur ben je veel tijd kwijt met van a naar b te gaan.

    Om 18:00 uur is het donker en niet aan te raden om dan te rijden.

    Je kunt de huurauto na Tortuguero in ontvangst nemen bij Guapiles, je komt langs het verhuur bedrijf waar Peter mee samenwerkt.

    Er gaan 3 maal daags publieke boten naar Pavona de kosten daavan zijn rond de $4 p/p

    Als je van Tortuguero naar Moin gaat ben je veel meer kwijt ( bedrag weet ik niet ) en de vaartijd is ook een stuk langer, dan met het o.v naar Cahuita en daar ben je ook weer afhankelijk van het o.v. of taxi. Als je de huurauto in Guapiles ontvangt rij je in zo`n kleine 3 uur naar Cahuita. Van Dominical naar San Gerardo is nogal afwijkend van de route.

    Jullie willen veel zien, maar ik ben bang met dit reisschema dat je juist niet veel gaat zien en te veel kilometers gaat maken.

    Neem de tijd, kies voor een bepaalde route en blijf langer op een plek, je ziet meer en je hoeft geen vakantie te nemen als je terug bent in nederland omdat je moe bent van de vakantie. Nogmaals jullie keus.

    Zie link voor info over Tortuguero (http://www.tortuguerovillage.com/ )

    In deze link staat info over Moin - Tortuguero http://www.ahtortuguero.com/how_to_get_there.html

    Veel plezier.

  • Anja en Otto

    Van Dominical eerst naar San Gerardo de Dota en dan naar Sierpe lijkt me de omgekeerde volgorde.

    Het lijkt me beter van Dominical naar Sierpe (80 minuten) te gaan (van ons uit in Ojochal is het maar 3 kwartier naar Sierpe). Je kunt dan ook als je wilt de overnachting in Sierpe overslaan, en van daar uit met de boot van 11 uur naar Drake Bay vertrekken. Dan zou ik op de terugweg door de bergen gaan en in San Gerardo de Dota een overnachting plannen, onderweg naar San José.

    Veel plezier!

    Otto en Anja

    www.elmonofeliz.com

  • Johan van O

    De auto kun je het beste ophalen in Guapiles. Het laten afleveren van een huurauto in Puerto Viejo de Talamanca is vrij kostbaar.

    Om wat dagen te winnen zou je van Monteverde naar San Gerardo kunnen reizen. Je moet dan wel door San José,

    maar de reis wordt logischer. Je kunt dan Manuel Antonio overslaan en vanuit Dominical, Uvita of Ojochal ´s morgens naar Sierpe

    rijden om direct de boot naar Drake te nemen. Je wint zo 2 nachten die je bijvoorbeeld in Sarapiqui en nog ergens anders kunt invullen.

    De reis wordt op deze manier iets rustiger.

    Johan

    http://www.costaricaopmaat.nl

  • Eline

    Bedankt voor jullie reacties.

    Tja, wellicht een rally, maar we hebben niet allemaal de luxe positie om in zo'n mooi land als Costa Rica te wonen en alles op ons gemak te bekijken ;).

    Zo kunnen we toch veel zien van dit mooie land. En mijn man houdt heel erg van autorijden.

    In Peru en Thailand zijn we ook bijna nooit langer dan 2/3 nachten ergens gebleven en dat beviel prima, terwijl daar de reistijden zelfs een stuk langer waren.

    Voordeel van meerdere locaties bezoeken is dat er iedere keer een nieuw avontuur op je wacht.

    Wellicht dat we toch alvast op de terugweg vanaf Tortuguero de huurauto ophalen.

    Ik zal eens kijken naar alle kosten, zeker aangezien een drop off in Puerto Viejo de Talamanca ook vrij prijzig is.

    We willen graag eindigen in Sierpe / Drake Bay, zodat we de auto kunnen inleveren.

    Op de terugweg nemen we dan vanaf Sierpe / Palmar Norte de bus terug naar San Jose.

    Een huurauto kost veel geld in Costa Rica en het is zonde om die dure auto 5 dagen ongebruikt op een parkeerterrein te laten staan.

    Dus San Gerardo de Dota bezoeken nadat we in Drake Bay zijn geweest is geen optie.

    De reden dat we voor deze route kiezen is dat we vanaf Monteverde lekker op ons gemak langs de kust en stranden willen afreizen naar onze eindbestemming Drake Bay.

    Wellicht dat we dit stuk route, zoals boven omschreven, (tijdens onze vakantie) nog zullen aanpassen.

    Ik zal jullie tips zeker meenemen en nogmaals kijken of dit wel logisch / relaxed is.

    Wellicht dat we San Gerardo de Dota in zijn geheel zelfs wel overslaan.

    En nog bedankt voor deze website: www.ahtortuguero.com.

    Die andere van Tortuguero Village had ik al helemaal uitgeplozen ;)

    Groetjes Eline

  • Ruud en Odette, Costa Rica

    Beste Eline,

    Je vraagt de “CR experts” naar hun mening en die geven we dan ook. Het heeft er niets mee te maken dat wij hier wonen en dús de tijd zouden hebben om alles op ons gemak te zien. Wij hebben gewoon ervaring met reizen, beter gezegd met rijden in Costa Rica en als wij dus met zijn allen beweren dat je reis er een beetje uitziet als een “rally”, dan zeggen we dat omdat we uit ervaring weten hoe lang je onderweg bent.

    Omdat bijvoorbeeld een afstand van ongeveer 270 kilometer (bijv. van onze woonplaats Playas del Coco aan de noordelijke kust naar San José) over -voor Costa Rica- goede wegen hier gewoon vierenhalf-vijf uur kost! Door de drukte onderweg, omdat de wegen zijn niet overal goed zijn, grote stukken gaan door de bergen, éénbaan per rijrichting en als je dan een vrachtwagen voor je hebt, dan kun je net zo goed stoppen en gaan picknicken, want dan is de gang er toch écht uit.

    Na zonsondergang wil je écht niet meer rijden, want je ziet de gaten in de wegen niet (geen straatverlichting, ook niet op “snel”wegen, hooguit in dorpen, geen wegmarkering, vee op straat, families die op de rand van de weg in de berm gaan zitten en dan hebben we het nog niet eens over rijden in de regentijd. Niet alle routes zijn goed geplaveid, af en toe is het gewoon afzien onderweg en autorijden - hoe leuk je het ook vindt - kan vermoeiend zijn, ook omdat de rijstijl van de gemiddelde Costaricaan niet geweldig is (understatement of the year ;)) en je dus écht moet blijven opletten onderweg. Hou rekening met een gemiddelde snelheid van 40-60 km/uur en een maximale snelheid van 90 km/uur (nee, dat zijn géén typefouten, dat is de harde werkelijkheid, en geloof niet dat je die 90km/uur vaak zal halen) en leg je route niet teveel vast door alvast hotels te reserveren onderweg. Dan blijf je flexibel en kun je per dag je reisschema aanpassen. Want ook al hou je van autorijden….je komt naar Costa Rica om iets te zien en dat ga je allemaal missen als je alleen maar in de auto zit.

    Veel plezier in Costa Rica! Groeten,

    Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

    http://www.smartmovecr.com

  • Eline

    Beste Ruud en Odette,

    Bedankt voor je aanvulling.

    Ik onlangs op dit forum gevraagd of de reistijden van Google maps en de navigatie nagenoeg overeen komen met de werkelijke reistijd.

    Ik kreeg doen als reactie dat ik deze tijden wel kon aanhouden. Als ik jullie reactie zo lees dan kunnen de reisgidsen nog wel eens flink langer uitvallen. Ik zal hier zeker rekening mee houden.

    Zoals ik eerder aangaf leggen we geen hotels van te voren vast, alleen de overnachtingen aan het begin en eind van de reis. Dan kunnen we snel inspelen op.de situatie,.zoals jullie ook aangeven.

    Groetjes Eline

  • Johan van O

    De reistijden:

    Guapiles - Puerto Viejo de Talamanca 3 uur

    Puerto Viejo - Sarapiqui 3,5 a 4 uur afhankelijk waar in Sarapiqui

    Sarapiqui - La Fortuna 2,5 a 3 uur

    La Fortuna - Monteverde 3,5 uur

    Monteverde - Manuel Antonio 3,5 uur

    Manuel Antonio - Dominical 1 uur

    Dominical - Sierpe 1,5 a 2 uur.

    Johan

    http://www.costaricaopmaat.nl

  • Eline

    Hoi Johan,

    Bedankt voor de info.

    Ik heb de route op jouw aanraden aangepast.

    Vanaf Monteverde naar San Gerardo de Dota en vervolgens naar Dominical, Uvita of een andere mooie kustplaats. Hierdoor kunnen we nu 2 nachten in Sarapiqui verblijven 1.

    Groetjes Eline