Hulp bij route 3 weken Costa Rica

  • Wendy

    Hallo allemaal,

    Over 6 weken is het zover! Dan gaan wij voor 3,5 weken (van 25 augustus-18 september) naar Costa Rica! We hebben er super veel zin in, en hebben al veel informatie op dit forum gelezen! Er worden echter zoveel leuke plekken en dingen aangeprezen, dat we er met de route niet meer uit komen! Ik heb hier een lijst van plaatsen die wij aan de hand van het forum hebben uitgekozen. Helaas moeten we waarschijnlijk 1 of meerdere plekken gaan schrappen, aangezien de lijst nu te vol is.

    We slaan bewust Tortuguero over, omdat we op andere plaatsen ook schildpadden hopen te zien.

    25 augustus: aankomst Alajuela (18.50 uur)

    26 augustus: playa Ostional of Playa Nancite.

    Dit alleen als er nog sprake is van een Arribada, anders slaan we deze liever over. Volgens Internet is het 10 augustus volle maan, dit zou betekenen dat er vanaf 20 augustus een arribada zou zijn, gedurende 4-8 dagen. Het zou dus mogelijk kunnen zijn, maar kunnen jullie ons hier meer over vertellen? We komen er zelf niet echt uit…

    28 augustus: Ricon de la Vieja

    30 augustus: NP Vulcan Tenorio (is deze over te slaan of is het echt een must?)

    2 september: Caño Negro

    4 september: la Fortuna/ Vulkaan Arenal

    6 september: Monteverde

    8 september: Dominical/ Ojochal

    11 september: Corcovado/ Isla del Caño

    14 september: San Gerardo

    16 september: Cahuita/ Puorto Vieja

    18 september: Terugvlucht naar huis (rond 15.30)

    We willen een auto huren, maar weten niet echt of de afstanden goed te rijden zijn? Welke van deze plekken kunnen we overslaan om wat meer rust in onze reis in te bouwen?

    Ik heb gelezen dat Monteverde en San Gerardo erg veel op elkaar lijken, welke van de 2 zouden we misschien weg kunnen strepen?

    We houden wel van gezelligheid, maar massatoerisme willen we graag vermijden.

    Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

    Met vriendelijke groeten,

    Bart en Wendy

  • JoseL

    Hoi Bart en Wendy,

    Heerlijk zeg, 3,5 week! Wij gaan in dezelfde periode maar wel een week korter…

    Tip 1: pin je niet vast op een reisschema. Wij vertrekken ook na aankomst naar de Pacifische kust maar houden er serieus rekening mee dat het weer daar erg slecht kan zijn en dat we eventueel gaan uitwijken naar de Caribische kust… Voor jullie zou dit ook kunnen gelden, bijv Tortuguero als Ostional niet doorgaat maar ook rondom Sarapiqui zou het weer veel beter kunnen zijn. Stel dat het nou wel mooi weer is, ga je dan voor één dagje Cahuita / Puerto Viejo de oversteek maken van Corcovado naar de Caribische kust? Dat is de moeite wat mij betreft niet waard, dan kun je beter aan de Pacifische kust blijven en lekker relaxen bij Corcovado voordat je terug reist.

    De grootste verschillen tussen monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje CR is. Persoonlijk vond ik Monteverde tegenvallen, doordat wij er (eind augustus ;) heel veel regen hebben gehad, weinig dieren hebben gezien en het behoorlijk toeristisch vonden. Daarbij kun je die canopy tour op veel andere plaatsen ook doen, heb je bij Tenorio ook een wandeling door nevelwoud en dus is mijn conclusie: Monteverde eventueel weglaten. Schrik niet als het in San Gerardo erg koud is tov Corcovado en dat je van zeeniveau naar hoogte ook even moet wennen… Maar het is de afwisseling die het wel een heel bijzondere plaats maakt.

    Ik heb je reis even verder uitgeschreven om een idee te krijgen hoe lang je overal blijft… en ik vind het eigenlijk wel meevallen qua drukte. De afstanden zijn goed te doen in een dag. Bij Arenal zou ik een dag minder adviseren en als je nou zo min mogelijk vastlegt en reserveringen pas een dag van te voren maakt, dan zou je bij mooi weer de rust kunnen vinden door alleen aan de Pacifische kust te verblijven en niet over te steken naar de Caribische kust. Wil je toch echt de Caribische kust zien, dan Arenal en Corcovado een nacht langer (of Monteverde eruit) en deze tijd nemen voor de caribische kust.

    25 augustus: aankomst Alajuela (18.50 uur)

    26 augustus: Reisdag naar playa Ostional of Playa Nancite –> zou je niet liever een dagje rust inbouwen? Maar inderdaad - die arribada zou wel eens…. volgens mijn overzichtje is dit vanaf 25 augustus, Facebook pagina in de gaten houden, zie topic over arribada! Ik snap er ook niets van, zelfs met schemas kom ik er niet uit.

    27 augustus Playa Ostional / bijkomen ;)

    28 augustus: Reizen naar Rincon de la Vieja

    29 augustus: Wandelen Rincon de la Vieja

    30 augustus: Ochtend bezoek NP Rincon en dan doorrijden richting Vulcan Tenorio (ik vind dit een must en adviseer Heliconia lodge met prachtige wandeling voor de middag)

    31 augustus: Ochtend bezoek NP Volcan Tenorio, daarna doorrijden richting Cano Negro

    1 september: Caño Negro

    2 september: Caño Negro

    3 september: Reizen naar La Fortuna/ Vulkaan Arenal

    4 september: Bezoek Volcan Arenal / waterval

    5 september: Bezoek Volcan Arenal ? Meer van Arenal ? Dag eerder vertrekken?

    6 september: Reizen naar Monteverde

    7 september: Wandelen Monteverde / Canopy Tour

    8 september: Reizen naar Dominical/ Ojochal (oei, je slaat hier zo'n mooi deel over: NP Carara, Tipi Jungla…

    9 september: Stranden / natuur rondom Bahia Ballena

    10 september: Reizen naar Corcovado

    11 september: Corcovado/ Isla del Caño

    12 september Corcovado/ Isla del Caño

    13 september Corcovado/ Isla del Caño

    14 september: Reizen naar San Gerardo

    15 september San Gerardo

    16 september: Reizen naar Cahuita/ Puorto Vieja

    17 september: Relaxen strand / NP Cahuita wandeling

    18 september: Terug naar Alajuela > Terugvlucht naar huis (rond 15.30)

    Nogmaals, een schema is handig maar de vrijheid om ter plekke je schema aan te passen is ook erg fijn!

    Veel plezier met de verdere voorbereidingen en de reis!

    Groetjes,

    José

  • Wendy

    José, bedankt voor je snelle reactie en je uitgebreide antwoorden!

    We hebben Tipi Jungla bekeken en dat ziet er erg goed uit, hier willen we ook langs gaan. Dit is niet ver van Dominical/Ojochal, dus kunnen we vanaf hier misschien naar de walvissen en dolfijnen kijken.

    We hebben tot nu toe alleen het eerste hotel in Alajuela geboekt en waren al van plan om op de bonnefooi verder te reizen.

    Is het mogelijk om zonder reserveringen bij een hotel of lodge aan te kloppen, of moeten we wel van te voren reserveren? Ook vragen we ons af of we voor bepaalde parken van tevoren moeten boeken, zoals Corcovado (hier willen we graag ook een overnachting), of is dat te regelen als we bij Tipi Jungla of Dominical zijn?

    Groetjes Bart en Wendy

  • JoseL

    Hoi Bart en Wendy,

    Wij hebben tijdens verschillende reizen door CR werkelijk nog nooit meegemaakt dat een hotel helemaal vol zat, ook de kleine accomodaties niet. Maar ja, je weet maar nooit dus even bellen een dag van te voren of een alternatieve locatie achter de hand houden is natuurlijk wel slim. Maar ik zou het wel aandurven om in jullie reisperiode op de bonnefooi aan te kloppen bij een lodge, tenzij je ergens graag wilt overnachten en er maar een beperkt aantal plekken is, zoals Tipi Jungla. Een ander voorbeeld is Heliconia Lodge bij Tenorio, dat is een behoorlijk stuk bergop hobbelen vanaf de doorgaande weg en dan is het ook wel fijn als je weet dat er plek is. Maar deze lodge is weer een stuk groter dus de kans dat ze vol zitten is vrij klein.

    Corcovado is een ander verhaal, zeker als je in het park wilt overnachten dan is het slim om dit vooraf te regelen. Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je hier veel informatie over, ik ben geen kenner als het om Corcovado gaat. Wij zijn wel in Bahia Drake geweest, een dag vooraf een hotel gebeld (Mirador Lodge) maar dit was geen aanrader. Als ik de verhalen lees van de mensen die naar La Leona zijn gegaan dan heb ik zeker spijt van ons bezoek aan Bahia Drake…

    Succes!

    Groetjes,

    José

  • Anja en Otto

    Als je schildpadden wilt zien kan dat ook in Ojochal, bij Reserva Playa Tortuga. Tussen juli en oktober zijn daar schildpadden die eieren leggen.

    Het walvissenseizoen is ook weer aangebroken, de eerste zijn gesignaleerd voor de kust van Costa Ballena (tussen Dominical en Ojochal).

    Veel plezier in Costa Rica!

    Otto en Anja

    www.elmonofeliz.com