Esta formulier

  • vriendsjoke@hetnet.nl

    Ja hoor de tickets zijn geboekt. 30 oktober vliegen we vanaf Dusseldorf voor mooi prijsje naar C osta Rica. We hebben een tussenlanding in Atlanta met pauze van 3 uur waarbij we de luchthaven niet zullen verlaten.

    Nu las ik dat je voor de VS het zogenaamde Esta formulier nodig hebt.

    Nu sprak ik mensen die in 2012 geweest zijn en van niets wisten.

    Via de zoekfuncrie vind ik hier niks over dus vandaar mijn vraag od ik dit moet hebben want het kost wel 48,60 euro p.p.

    Gr Joke

  • Otto

    Iedereen met een Nederlands paspoort die naar of via de USA vliegt moet ESTA aanvragen. Kosten p.p. U$15

    Dat moet je op tijd doen, maar tenminste 3 dagen voor vertrek.

    Je krijgt een bevestiging of je ESTA is goedgekeurd. Neem die bevestiging voor de zekerheid mee in je paspoort. Normaal gesproken vraagt niemand er naar. Eenmaal ESTA aangevraagd is het voor 2 of 3 jaar geldig.

    Maar als je een nieuw paspoort hebt gekregen, moet je ook weer opnieuw ESTA aanvragen. ESTA staat op naam en het nummer van jouw paspoort.

    Zonder ESTA heb je een probleem.

    ESTA vraag je aan via de website: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

    Succes

    Otto

    www.elmonofeliz.com

  • Henk en Carolien

    Mocht je het Esta formulier dus niet invullen dan wordt je of op Schiphol / Dusseldorf al tegen gehouden of in de USA kun je weer in het zelfde vliegtuig stappen naar Nederland.

    Je komt dan de USA niet binnen. Niet zo lang geleden hadden we Duitse gasten op bezoek , ze hadden het formulier net op tijd ingevuld maar het bleek dat mevrouw geen toestemming kreeg de rest van de familie wel.

    Gevolg haar officiële vlucht was ze kwijt en ze heeft een ander ticket geboekt via Spanje gevlogen maar vanwege de beperkte plaatsen moest ze 1 ste klas vliegen en ze vertrok 2 dagen later dan de rest van de familie. ( duur geintje )

    Het is maar een kleine moeite om het formulier in te vullen.

    Wat veel toeristen ook vergeten is dat als je Costa Rica verlaat je op de luchthaven ook vertrek belasting moet betalen $29 p/p .

    Prettige reis.

  • Paul

    O ja, heb je een 0 (NUL) in het paspoortnummer staan, verwar het niet met een O (OOOOOH). Als je Esta aanvraagt.

    In Nederlandse paspoorten staan alleen nullen, geen ‘OOOH’s .

    Het is maar een weet, anders ben je alsnog bij inchecken de pineut en kun je in allerhaast een nieuwe Esta regelen.

    ( Uit tweedehand ervaring).

    Achergrond Esta, Nederlanders zijn vrijgesteld van visumplicht ( Costa Ricanen bv niet) en voor jaren moest je een lang formulier invullen in het vliegtuig. Nu hoeft dat niet meer omdat de USA via Esta al weet wie er binnenkomt. Je moet nog wel in het vrliegtuig een papieren douaneverklaring invullen. Omdat je in Atlanta door de douane gaat.

    Voor Costa Rica moet je dadelijk nog wel een formuliertje (2 stuks( invullen. Op het stuk Atlanta - San Jose.

    Alvast veel plezier.

    Paul

  • Michiel

    Een vriend van me stond zelf laatst op het vliegveld, te wachten tot hij kon boarden voor zijn vlucht naar de USA. Zat hij nog even zijn ESTA te checken en bleek dat hij ook een fout had gemaakt en letters i.p.v. cijfers bij zijn paspoortnummer op het ESTA formulier had ingevuld. Let dus altijd op bij het aanvragen van het ESTA dat je alle gegevens correct overneemt en vooral dat het altijd cijfers zijn (en dus GEEN letters bij het paspoortnummer, van een Nederlands paspoort).