Advies route 4,5 week met kinderen

  • Angie

    Hoi Costa Rica kenners!

    We kunnen niet wachten! Volgende zomer (half juli t/m half augustus) gaan we samen met onze dochters (5 en 7 jaar) voor 4,5 week naar Costa Rica. De vliegtickets en huurauto 4x4 zijn geboekt…maar nu de route nog…zouden jullie ons een beetje kunnen helpen? 

    We hebben de volgende route bedacht:

    1 aankomst, eerste overnachting Alajuela

    2 ophalen huurauto en rijden naar Manuel Antonio (dorp)

    3 Manuel Antonio dorp, relax dag

    4 NP Manuel Antonio bezoek

    5 Manuel Antonio dorp, relax dag

    6 Bezoek NP Carara (overnachten Manuel Antonio)

    7 naar Uvita

    8 Uvita

    9 Uvita - walvistocht

    10 naar Monteverde

    11 Monteverde

    12 Monteverde

    13 naar Rincon de la Vieja

    14 Rincon de la Vieja

    15 Rincon de la Vieja

    16 naar Arenal

    17 Arenal omgeving verkennen

    18 naar Puerto Viejo de Sarapiqui

    19 Puerto Viejo de Sarapiqui

    20 naar Tortugero

    21 Tortugero

    22 Tortugero

    23 naar Cahuita

    24 Cahuita

    25 Cahuita

    26 Cahuita bezoek Puerto Viejo de Talamanca

    27 Cahuita

    28 Cahuita

    29

    30 

    31 Naar Alajuela

    32 auto inleveren en vlucht naar huis

    We vinden het voor de kinderen prettig om niet te veel korte verblijven in te plannen en verblijven ergens het liefst 3 of meer nachten. Aan het eind van de vakantie vinden we het heerlijk om een dag of 6 echt te relaxen.

    We hebben een paar vragen:

    1. Is de route logisch en hebben we overal voldoende tijd of meer tijd nodig? 

    2. We hebben nog een paar dagen over:) welke (liefst afwisselende) bestemming zouden we kunnen toevoegen?

    3. Als ik me goed heb in gelezen is Corcovado fantastisch, maar is zelfs ook een dagtocht niet aan te bevelen om met onze kinderen te doen. Klopt dat?

    4. Ik lees dat het weer overal weer anders kan zijn…waar hebben we half augustus de beste kans op zon? Is Cahuita dan aan te raden? Het lijkt ons heerlijk om daar af te sluiten, of toch de route omgooien en afsluiten aan Pacifische kust?

    5. Het is natuurlijk regentijd…op welke plekken hebben we de meeste kans op droger/ zonnig weer? Op die plekken overnachten we graag met een zwembadje erbij voor de kinderen…of is dit echt een vraag die niet te voorspellen is ;)

    5. Must sees toevoegen aan de bestemmingen is welkom!

    Alvast hartelijk dan voor de reacties!

  • Johan

    Manuel Antonio is erg druk. Geen echte aanrader. Wel mooi strand in het park.

    Voor Corcovado zijn je kinderen iets te jong. Vanaf 9 jaar is het leuk om te doen.

    Tortuguero zou je het best in het begin of op het einde kunnen doen. Scheelt een paar dagen autohuur.

    Het is aan de Caribische en aan de Pacific normaal het zelfde weertype in augustus.

    Je zou de reis om kunnen gooien en als volgorde nemen:

    Tortuguero - Sarapiqui - Arenal - Rincon - Monteverde - Uvita en dan via het centrale massief naar de Caribische kust.

    San Gerardo del Dota - Orosivallei - Cahuita of Puerto Viejo de Talamanca.

    Je kunt ook in jouw schema de laatste dagen doorbrengen in de Orosi vallei.

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Angie

    Dank je voor je snelle reactie! De auto hebben we al geboekt (volgens mij voor een erg goede prijs) en als we zouden willen wijzigen, moeten we opnieuw boeken (tegen een op dit moment hogere prijs van 400,- meer). Dus zou het voor ons niet uitmaken of we Tortugero aan het begin of eind doen.

    Is dan de route zoals we voorstelden wel ok om te doen?

    Manuel Antonio lijkt ons eigenlijk ook niet echt fantastisch (althans wel zonder massa toerisme), maar we dachten dat een dagje in combinatie met het strand misschien wel leuk is voor de kinderen? Het is dan denk ik wel aan te raden om de dagen daar in te korten?

    Zouden we dan NP Caracara ook over moeten slaan?

    De Orosi vallei ziet er ook top uit! Lijkt nog wat meer authentiek en daar houden we, in combinatie met mooie natuur, erg van. 

    En wat betreft Uvita heb ik nog niet helemaal duidelijk of je daar alleen naar het strand in het park zelf kunt? Of ligt er ook een mooi gratis strand in de buurt? 1 x park entree is wel voldoende ;)

  • Johan

    Je kunt de auto bewaakt parkeren bij Pavones. Dit is de opstapplaats voor de boot naar Tortuguero.

    Carara is vooral bekend vanwege de krokodillen. En vliegen er de rode ara´s over.

    Je zou hier ook kunnen overnachten onderweg naar Uvita.

    Bij Uvita heb je een aantal mooie kleine strandjes zoals Ventana en Hermosa.

    Je kunt je route doen, maar die ik op hebn gegeven is wat logischer.

    Hierbij heb je juist aan het einde de strandvakantie aan de Cariben.

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Angie

    Bedankt!! We gooien de route dan idd om omdat dit logischer is. Is de verdeling van de dagen verder ok voor omgeving Rincon, Arenal, Sarapiqui, Manuel en Tortuguero? In combinatie met ook wat kunnen relaxen in een fijne omgeving/ leuk dorpje (voor de kinderen)?

  • Angie

    Oja en zouden jullie eerder kiezen voor Uvita of Ojochal? Ik lees op dit forum over Ojochal dat het een leuker/ mooier plaatsje is met sterren restaurants, zijn er ook budget restaurantjes te vinden?

  • Johan

    Jullie hebben voldoende tijd uitgetrokken voor de diverse locaties. De meeste reizigers blijven slechts 2 nachten.

    Uvita en Ojochal liggen er dicht bij elkaar. Allebei zijn leuke locaties om te verblijven.

    Het is eerder van belang het hotel dan de plaats. 

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Angie

    Bedankt weer! We kiezen voor Ojochal :)

    De route is zo goed als rond. Op welke plek zou je 3 nachten verblijven? Arenal/ Fortuna of Sarapiqui? Voor de andere plek hebben we dan twee nachten.

  • Johan

    Dat hangt er vanaf wat je wilt doen. La Fortuna is redelijk toeristisch. Sarapiqui is meer natuur.

    Johan

    www.costaricaopmaat.nl

  • Angie

    Hm ja lastig. Wellicht is La Fortuna een aangename afwisseling wat betreft het verblijf bij een gezellig/ knus (hoewel toeristisch) dorpje? Of is dat het niet? en krijgen we al zoveel mooi natuurschoon te zien dat een extra nacht Sarapiqui niet helemaal nodig is? 

    Wat zou je in beide plaatsen in ieder geval aanraden te bezoeken (met kinderen)?

    Ik denk dat het in een van beide plaatsen ook leuk is om een chocoladetour te doen, klopt dat?