Dag Willeke,
Wat een vervelende ervaring. Er zijn heel tegenstrijdige berichten over de ING pas.
Zelf heb ik in september 2009 mijn ervaringen hier gepost. Herhaal ik hier maar.
————————————————————————————————————————————————————————–
Re: ING bank passen
Gepost door: Paul ()
Datum: 30 september 2009 20:25
Ook ik heb van te voren bij ING geinformeerd EN alle twee (ING + oude postbank ) passen meegenomen.
ING informeerde me over de nieuwe generatie passen met chip en gaf het advies ook de oude postbank pas mee te nemen.Op zichzelf correct dus.
Ervaringen begin september 2009 (allen in Alajuala waar ik normaliter pin):
- BAC San Jose in Alajuela (heel oude externe ATM automaten): ING pas werkt en ik had mijn dollars
- Banco Nacional (mijn favoriet voor colones, grote bedragen in 1 keer): ING pas werkt en ik had mijn colones
- Banco de Costa Rica (mijn standaard bank in de straat in Alajuela) ING pas werkt niet. Na 1x pinnen met oude postbankpas gaf een tweede geldopname een onduidelijk probleem. Zo onduidelijk dat ik de ING bank alvast maar geinformeerd heb; wel een bonnetje van een transactie geen geld. Is me in CR al eerder overkomen en wordt dan opgelost.
- BAC San Jose op luchthaven (nieuwe ATM) geeft wel $500 maar geen $800 op ING pas ….
M.a.w. BN (Banco Nacional) zit overal tot in de kleinste uithoek. Met ING is dus in principe nu overal in ieder geval colones te pinnen….
Off topic: ik ben wel benieuwd hoe de hollandse migranten de “data verificatieslag” van de bankrekeningen doorgekomen zijn. Zelf kostte het me 3 mails + 3 bezoeken + de gegevens van twee tico vrienden om “aan de wet te voldoen”… Pas toen ik een gedistingeerde “adulta mayor” vriendin meebracht, was e.e.a. in twee minuten geregeld. Dat betekent volgens mijn ervaringen dat een doorsnee gringo migrant een advocaat nodig heeft om zijn bankrekening open te houden. Ben ik te pessimistisch? Wat zijn de ervaringen?
Groet,
Paul
(de oude)
————————————————————————————————————————————————————————–
Groet,
Paul
(de oude)