Hoi,
Ik verbaasde me over het feit dat er nog geen onderwerpen bestaan over Leishmania op het costa rica forum. Helaas ben ik dan de eerste. In juli - augustus hebben we met de auto een mooie reis door costa rica gedaan. We zijn op vele plekken geweest behalve corcovado. Nu zijn we ruim 2 maanden thuis en blijkt dat we allebei plekken hebben die maar niet weg willen gaan. Deze plekken zijn pas na 2 manden zichtbaar geworden en wisten eerst niet wat het was. Het gaat hoogst waarschijnlijk om cutane leishmaniasis. Een parasiet die wordt overgedragen door zandvliegen. De plekken zijn nu 2-3 cm groot, het ziet er echt niet uit en zal waarschijnlijk blijvende littekens geven. Als vastgesteld is wat het precies is worden we behandeld met antibiotica.
Het is me een raadsel waar in costa rica we dit hebben opgelopen, we zijn altijd erg voorzichtig als het gaat om muggen: muskieten net, DEET en lange mouwen bij schemer. Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben opgelopen in costa rica? En hoe ging de behandeling?
Groet Niels