Leishmania opgelopen in costa rica

  • Paul

    Dag Niels,

    Misschien vwat verwarrend voor je maar zuidelijk Limón IS canton (gemeente) Talamanca. Ik schat van Puerto Viejo (de Talamanca!) tot voorbij Manzanillo (daar stopt de weg) tot aan Panama.

    Wij bezoekers denken bij het woord Talamanca aan onherbergzaam indianengebied, aan Pablo Presbere en zijn indianen opstand, maar het is ook de gemeentenaam van zuidelijk Limón.Zie:

    Talamanca

    Vorig voorjaar waren we een weekje in Punta Uva. Op 5 km van Manzanillo. IK zou er zo weer heen gaan. Prachtige plek. Maar ben nu ook alert op huisaandoeningen bij thuiskomst… Dus wat dat betreft bedankt dat je je gemeld hebt hier!

    Groet en beterschap!

    Paul

  • Niels

    Hoi,

    Om toch even dit topic af te sluiten wou ik laten weten hoe het is afgelopen. Bij mij zijn alle plekken dicht gegaan en is er bijna niets meer van terug te zien. Bij mijn vriendin is na de bevalling de genezing de goede kant op gegaan. De helft van de plekken zijn dicht en genezende, de parasiet is eruit volgens de artsen. Onze pas geboren zoon heeft er gelukkig niets van meegekregen. Blij dat we er vanaf zijn. Iedereen bedankt voor de input, in bijzonder Paul.

    Groet Niels

  • Paul

    Dag Niels,

    Allereerst gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.

    Mooi te horen dat de besmetting relatief gunstig voor jullie aan het aflopen is. En goed dat je hier nog eens een terugkoppeling geeft, is voor een iedere van belang lijkt mij. Toerist en migrant.

    Toevallig was er laatst ( Wereldomroep) een uitzending van de Tropendokter die specifiek Leishmaniases behandelt:

    Tropendokter

    Beterschap met de laatste loodjes en de oorschelp reparatie.

    Groet,

    Paul

    (de oude)

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    hey Niels,

    bedankt voor de update en gelukkig dat de parasiet dood is en en dat vrouw en babytje ook gezond zijn.(tu)

    Ik had er veel over gelezen (+meer) op het internet en in het Tropische-Ziekten boek dat mijn moeder me heeft gegeven :D

    en vind het allemaal best wel eng natuurlijk (ben altijd al zo voorzichtig met beestjes en de boel schoon houden en zo,

    maar ik probeer niet te paranoia te zijn hier in de tropen).

    Maar gelukkig is het nu dan eindelijk over en ik ben opgelucht dat deze ziekte geneesbaar- en de parasiet te doden- is,

    dus nogmaals dank voor deze informatie en we gaan nu allemaal (ook) opletten voor die rot zandvlieg/vlo, waar dan ook..;)

  • Remko Koppe

    Ha Herbie en Annet,

    Mmm hoe zal ik beginnen op dit onderwerp…

    Bij mij is sinds een week Guyanensis of Panamensis Leishmania vastgesteld! En ik maar denken dat een ingegroeid haartje cq muggenbult was. Daarnaast zeer veel last van chronische vermoeidheid gehad.

    Maar om bij het begin te beginnen: Rosita en ik zijn eind juli naar CR gereisd. Wij zijn oa bij jullie geweest en ook nog bij Mario en Manon. Eind augustus waren wij weer terug in Nederland.

    Het is dat wij eind nov een mailtje van Mario kregen met de waarschuwing dat er meerdere besmettingen van Leishmania waren. Dat triggerde mij om een afspraak te maken in de Travel Clinic te Rotterdam (voorheen Havenzienhuis)

    Nu is deze diagnose er uiteindelijk uitgekomen en ben ik bezig om het medicijn Multifosine via de zorgverzekeraar vergoed te krijgen. Daarna kan ik dan eindelijk met kuren beginnen. Er zit een vette bult in mijn nek en daarbij ook zogenaamde meerdere sateliet laesies. Afijn, de behandeling van Niels is derhalve niet meer op mij van toepassing, helaas? Wellicht helaas; want bij deze medicijnen (28dgn) zijn de bijwerkingen ook niet mals. Aan de andere kant; een parasiet is ook niet wenselijk, en ik wil nu wel van die krengen af. Nee, vriendjes zullen wij nooit worden ;-)

    Iemand ervaring met Multifosine? Afgezien van de geneeskundige stukken via google, zou ik wel graag persoonlijke ervaringen van dit medicijn horen.

    Groeten, Remko & Rosita

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    Hoi Remko en Rosita,

    ik kan me jullie nog goed herinneren; Rosita komt uit Ecuador en jullie gaven ons chocolade ;)

    Wat een vreselijk vervelende ellendige toestand allemaal met deze ziekte !

    Wat ik opvallend vind, is dat je nu pas, bijna een half jaar nadat je een maand door CR hebt gereist, weet dat je iets hebt.

    Ik ga in het hospitaal en in de pharmacies eens informeren naar deze ziekte want ik had er,

    na 8 jaar woonachtig hier te zijn, nog nooit van gehoord en heb ook nog nooit een zandvlieg/vlo gezien.

    We wensen jullie heel veel sterkte met het herstel en hopen ook dat de medicijnen snel zullen worden vergoed.

  • Remkoppe

    Ha Berny,

    Geen idee hoe de knipoog was bedoeld, maar Rosita uit Rotjeknor was het…

    Jullie krijgen nog een scan van de nieuwe kaart van mij… Nog interesse??

    Ik ben rond oktober bij de huisarts geweest, maar die zag het af als een vervelende ontsteking. Vandaar ook opgezette lympheklieren… Nu schijnt mijn vorm zich tevens via de lymphebanen voort te kunnen bewegen. Het begon met één vervelende plek, plm. 2 bij 2 cm. Na een mailtje van Mario & Manon ben ik toch maar naar het Tropenzieken in Rotterdam gegaan. In 1e instantie dacht de dokter, jaja, maar nadat hij de plek zag werd het toch iets anders. Dat was 5 december. Gelijk bloed prikken, want tijdens een andere keuring in sept (2,5 wk na terugkomst) heb ik gezien dat mijn ASAT en ALAT waarden veel hoger dan normaal waren. Deze staan voor mij voor verhoogde activiteit van hart, lever en/of nieren…. Logisch acheraf door het werken aan een Parasiet…. Deze 0-meting gaf echter veel betere waarden aan. Mooi!

    12 december een biopt laten nemen. Oftewel verdoving, korst eraf, 2 stukken weefsel eruit, waarvan 1 direct onder de microscoop en de andere naar de RIVM/Leiden oid… Uit de biopt van de microscoop blijkt 90% uitslag Leishmanias. De andere 10% heb ik drie en halve week op gewacht. 2e Kerstdag zat ertussen, dus dan weet je het wel! Uitslag het is de Guyansensis of de Panamensis. De DNA van deze varianten lijken kennenlijk teveel opelkaar. Vaag, maar afijn….

    Gezien de ‘uitzaaingen’ in mijn nek omhoog heeft de stikstof en injecties methode geen nut meer. Zegt de arts. Afijn; gevolg is Miltefosine maximale dosis van 150mg pd, voor 28 dagn. Medicijn schijnt ook goed te werken voor bepaald soort kanker of HIV ed. Lijkt mij geen fijn spul als je er direct een recept bij krijgt tegen misselijkheid in pil, maar ook zetpil vorm voor de zekerheid. Fok.

    Vervolgens is het medicijn niet van of uit nederland, dus moet het via een speciale apotheek in Venlo door mijn apotheek besteld worden. Die heeft een machtiging van de verzekeraar nodig, want de pillen blijken vrij kostbaar te zijn (lees € 5.000,-) Verzekeraar moet het eerst gaan beoordelen, en werken nu aan de post van 9 januari. Tja, ook dat is Nederland ;-)

    Mijn arts schrijft dat het alternatief een kuur is van 28 dagen aan het infuus. Soort nierdialyse… Die zijn nog duurder. Intussen zoek ik mij rot over informatie over Miltefosine, zou jij daar ook je licht over willen laten schijnen???

    Mijn 1e klachten?: Vermoeidheid, onnodig chagereinig, vergeetachtig, moeite met focussen… Ik kwam na ruim 3 weken CR niet zoals gebruikelijk is, geheel uitgerust thuis. Dat begon zich te uiten 2 weken na thuiskomst. Bij jullie waren wij ergens begin augustus. Je hebt me nog geholpen met een lekke band….

    BTW: Er zijn ook veel natuurproducten als ondersteuning te gebruiken tegen parasieten!

    Groeten,

    Remko

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    Beste Remko,

    sorry, dan ben ik in de war met iemand anders. En Herb helpt met lekke banden enzo.

    Afijn, dat maakt natuurlijk allemaal niets uit maar wat een vervelend verhaal, zeg!

    Zoals eerder gezegd, ik vrees tropische ziektes en lees er in al mijn onwetendheid maar over, maar Remko;

    ik weet het ook allemaal niet, en wil ook liever niet geassiocieerd worden met deze ziekte; moge dat alsjeblieft duidelijk zijn.

    Nogmaals wens ik je een voorspoedig herstel en sterkte toe en hoop dat het snel goed komt met de verzekering.

  • Paul

    Dag Remko,

    “Mijn arts schrijft dat het alternatief een kuur is van 28 dagen aan het infuus. Soort nierdialyse… Die ”zijn nog duurder. Intussen zoek ik mij rot over informatie over Miltefosine, zou jij daar ook je licht over willen laten schijnen??? "

    Bij AMC Amsetrdam dus, waar ook Niels in behandeling is, is ervaring met dit medicijn. Zie eens de vermeldingen daarover eerder in dit ‘draadje’ :

    http://costarica.startpagina.nl/prikbord/read.php?504,14819748,14849427#msg-14849427

    Met wat je meldt zal ik nog alerter zijn op huidaandoeningen in CR. Het is een beroerde ervaring voor je! Sterkte en beterschap.

    Over je verzekeraar dit ongevraagde advies: probeer de naam van de medisch adviseur van je verzekeraar te achterhalen en bel deze. Direct contact wil dan wel eens helpen, en wijs op de (maatschappelijk) kosten voor jezelf en eventueel een werkgever.

    Sterkte!

    Paul

    (de oude)

  • Remkoppe

    Dank PAul,

    Het 1e stuk had ik wel al gevonden, maar die tweede ga ik eerst eens rustig lezen…

    Dank voor jouw bezorgdheid en inderdaad ben ik met zorgverzekeraar bezig ed. Momenteel moeten ze nog de post van vorige week bijwerken, maar blijf er wel dagelijks achterheen bellen…

    Heb intussen ook wat andere informatie gevonden, maar alle beetjes helpen.

    Met dank en een vriendelijke groet,

    Remko