Ervaring vlucht met hond

  • R.

    Ik wil in de toekomst voor gemiddeld 6 maanden of langer naar Costa Rica. Na diverse websites te hebben bezocht weet ik nog steeds niet goed wat ik me er bij voor moet stellen als ik mijn hond mee wil nemen, wat ik precies moet regelen en wat eventueel obstakels kunnen zijn wat betreft de vlucht (op een aantal websites, voornamelijk vanuit Amerika, las ik nogal wat vervelende ervaringen wat de vlucht zelf betreft).

    Ik heb een chihuahua en ze blijft rond de 1 kg dus ze kan gewoon mee onder de stoel, maar dan nog blijft het een feit dat het een heel erg lange vlucht is en je zo'n 3 uur v.t.v. op Schiphol aanwezig moet zijn. Daarvoor komt dan nog de reis naar schiphol toe waar ik ook zo'n 2,5 tot 3 uur over zal doen.

    Er is ook niet veel info te vinden over het kostenplaatje.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het liefst dan met een vergelijkbare hond, onder de 10 kg.

    Bedankt!

  • Henk en Carolien

    http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/pets/index.htm

  • Heidi en Bruno

    Wij zitten nu ook in costa rica en hebben ons hondje meegebracht naar hier.

    Wij vlogen via jetairfly (hun laatste vlucht)

    Omdat het een lange afstandsvlucht is moeten alle honden in het bagageruim, ook de kleine. Er mogen ook maar max 4 dieren mee per vlucht. Ze moest in een harde transportbox (zelf aangekocht).

    Het was de eerste vlucht van ons hondje, en ik was best wel bang hoe het voor haar zou zijn.

    Ik heb haar wel een halsband rondgedaan met feromeren in en daar werd ze rustig van, integenstelling tot een pilletje, daar worden ze wel loom van maar neemt hun angstgevoelens niet weg.

    Wij moesten om 9.30u in zaventem zijn, en ons hondje werd ingescheckt om 11.10u

    Onze vlucht is pas vertrokken rond 16 uur en we hebben haar niet meer gezien.

    Ik heb nog gevraagd of ze voor de hond zorgen, water en eten geven maar dat doen ze niet.

    En ons hondje heeft de vlucht goed doorstaan

  • Henk en Carolien

    Wij zijn met onze 2 honden naar CR vertrokken, via Frankfurt / Dominicaanse republiek / costa rica met Condor,

    De kosten waren heel laag maar 80 euro enkele reis, maar ze nemen maar 1 hond per vlucht. Dus moesten we apart vliegen.

    De honden hebben we niets gegeven, ruim van te voren aan de bench laten wennen, geen eten en drinken geven 6 uur voor vertrek

    Voor inchecken laten plassen / poepen. en gaan. Zorg voor een dierenpaspoort,optijd voor de juiste inentingen, papieren van de vliegmaatschappij, van vee en vlees , die moeten een papier afgeven. Invormeer bij de ambasade in den Haag.

    Ik zie dat je een 1/2 jaar wilt blijven, denk zelf dat je om de 3mnd het land uit moet, Met je vliegticket.rekening houden.

    succes.

  • R.

    O…. dat klinkt niet echt als iets wat voor mijn hondje weg gelegd is. Als ze bij me is is het ok maar als ze zo lang alleen is denk ik niet dat ze die spanning aan kan. Ze is echt maar heel erg klein en kan niet zoveel stress verdragen heb ik gehoord van de mensen waar ze eerst bij heeft gewoond en gedeeltelijk uit eigen ervaring. Ik neem haar wel heel veel mee overal naartoe maar zo'n lange reis in haar eentje (in de bagage ruimte) in zo'n vreemde omgeving is niet echt een slim idee denk ik. Is er bij niemand bekend dat ze wel mee mag in de cabine?

    Ik zou sowieso alleen vanuit Nederland kunnen vliegen want ik heb zelf geen auto en met de trein met koffer en hond naar Duitsland is dus geen optie.

    Hoe bedoel je rekening houden met de ticket? Als ik voor het einde van die 3 maanden naar Panama ga voor 72 uur moet ik dan alsnog rekening houden met mijn ticket?

  • Henk en Carolien

    Je mag niet langer dan 3 maanden in CR verblijven.De vliegmaatschappij is verantwoordelijk voor het ticket en je moet dus duidelijk aangeven en ook bewijs hebben dat je het land gaat verlaten en een retour ticket hebt. Ik weet dus ook niet of je zomaar een hond mee de grens met Panama mag meenemen, misschien zitten daar ook regels aan.

    Zoals andere hebben aangegeven, helaas in het ruim. Via nederland is de kortste vlucht met KLM via Panama, via usa duurt de reis een stuk langer en moet je waarschijnlijk weer andere dokumenten voor de hond nodig hebben. Informeer heel goed met de maatschappij waarmee je vliegt. In CR hebben veel mensen honden, maar wij vinden dat ze het als een dier beschouwen en niet zozeer als een huisdier. Soms gooien ze met stenen naar honden en vaak zitten ze thuis aan een te korte ketting. In de betere dierenzaken hebben ze veel bekende merken van hondenvoer. Op veel plaatsen worden er geen honden toe gelaten.

    succes!

  • Ruud en Odette, Costa Rica

    Zoals aangegeven door Henk en Carolien is je toeristenvisum maximaal 90 dagen geldig en dan zal je voor 72 uur de grens over moeten om daarna weer voor maximaal 90 dagen terug te kunnen komen. We nemen aan dat je je hond dan wil meenemen? Of heb je iemand die er gedurende die dagen op kan passen?

    Persoonlijk hebben we geen ervaring met in-/uitreizen van de hond naar Panama (geen idee dus of er daar speciale regels zijn of quarantaine), maar we zijn wel met onze eigen hond naar Nicaragua geweest. Denk erom dat taxi's en bussen over het algemeen geen honden accepteren (taxi's willen misschien een klein hondje in een kennel meenemen, maar dat is niet standaard). Als je naar de grens reist, doe je dat dus het best met een huurauto. Maar die huurauto mag de grens niet over, dus je moet regelen dat je aan de andere kant van de grens ook weer een huurauto hebt staan om verder te kunnen reizen.

    Vervolgens moest onze hond uiterlijk 16 dagen voor de grensovergang (dus binnen 15 dagen voordat we zouden reizen) gevaccineerd zijn en daarvan bewijzen hebben van de dierenarts. Ook al is je hond al gevaccinneerd en zijn die vaccinaties een jaar geldig, twee weken voor vertrek moet je het dus nog eens doen. De dierenarts heeft ook een invoer- en uitvoerverklaring voor de hond geregeld via de ambassade van Nicaragua (kostte toen ong. 10-12 jaar geleden) ruim U$ 60 dollar. Niet dat er ooit iemand naar die verklaring gekeken heeft of dat er ooit iemand naar de hond gekeken heeft, maar je zal nét zien dat er wel naar de papieren gevraagd wordt als je ze niet geregeld hebt….

    Hou er ook rekening mee dat lang niet alle hotels huisdieren accepteren; je zal dus misschien veel moeite moeten doen om een overnachtingsadres te vinden tijdens je visum-reis.

    Kortom, heen en weer reizen met je hond per vliegtuig en tijdens je visumtrips is een ietwat stressvolle aangelegenheid, voor jou en voor je hond.

    Groeten,

    Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

    http://www.smartmovecr.com

  • R.

    Bedankt voor de informatie! Daar kan ik veel mee. Het is de bedoeling dat de hond gewoon in costa rica blijft als ik het land uit moet, bij kennissen daar en daar verblijf ik zelf de gehele 6 maanden ook zoals het er nu naar uit ziet. Heb ik ook bewijs nodig dat ik daadwerkelijk naar Panama ga? Van de een hoor ik dat het niet nodig is en van de ander wel.

    Dat honden niet overal toegelaten worden, daar had ik al rekening mee gehouden maar dat is natuurlijk een keuze die je wel of niet maakt voor je huisdier. Als ik dus geen mogelijkheid heb haar te laten waar ik verblijf zal ik zelf dus niet weg kunnen. Dat is thuis ook zo natuurlijk dus dat zal daar niet anders zijn.

    Ik boek sowieso een retourticket. Uiteraard maakt het uit of ik via de USA reis of niet maar dat weet ik op dit moment nog niet dus het is lastig om daar al rekening mee te gaan houden.

    Mijn chihuahua is zo klein dat ik haar veel bij me zal houden en ze is het straat leven natuurlijk ook niet gewend en dat wil ik zolang ik daar niet vast woon ook zou houden haha. Ook voor haar eigen veiligheid.

    Nogmaals bedankt! Als iemand nog andere tips of ervaringen heeft hoor ik ze graag!

  • roos

    Anonymous

    Ik wil in de toekomst voor gemiddeld 6 maanden of langer naar Costa Rica. Na diverse websites te hebben bezocht weet ik nog steeds niet goed wat ik me er bij voor moet stellen als ik mijn hond mee wil nemen, wat ik precies moet regelen en wat eventueel obstakels kunnen zijn wat betreft de vlucht (op een aantal websites, voornamelijk vanuit Amerika, las ik nogal wat vervelende ervaringen wat de vlucht zelf betreft).

    Ik heb een chihuahua en ze blijft rond de 1 kg dus ze kan gewoon mee onder de stoel, maar dan nog blijft het een feit dat het een heel erg lange vlucht is en je zo'n 3 uur v.t.v. op Schiphol aanwezig moet zijn. Daarvoor komt dan nog de reis naar schiphol toe waar ik ook zo'n 2,5 tot 3 uur over zal doen.

    Er is ook niet veel info te vinden over het kostenplaatje.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het liefst dan met een vergelijkbare hond, onder de 10 kg.

    Bedankt!

  • roos

    Hoi,

    Wat zou het geweldig zijn, als er een forum is van hionden eigenaren die ook verre en lange reizen willen maken. 

    Via dat forum kunnen reizigers connecten met andere reizigers met honden, die op elkaars honden kunnen passen. Indien het klinkt van alle kanten. Ik zefl heb een geweldig hondje en wil ook nog heel veel reizen. Ze kan gewoon mee in de campere in Europa en ook mee vliegen, maar soms is het gewoon echt niet praktisch en te omslachtig. Wat geweldig als wij elkaar dan zouden hebben om elkaar en de honden te hlepen. De honen hebben dan ook een vakantie adresje, misschien wel bij zijn of haar liefste vriendje. Wij wonen in iedergeval in een heel mooi vrijstaans huis in het bos. ALs wij op reis zijn, zou de oppas zelf in ons huis mogen verblijven. Hoe cool?!

    Tips Welkom!