b&b of klein hotel beginnen in costa rica

  • saskia v.d.zee-de heer

    Beste nederlanders in Costa Rica,

    Mijn partner en ik hebben al diverse vakanties in Costa Rica doorgebracht. Zo langzaam aan is bij ons het verlangen ontstaan om ons in Costa Rica te vestigen. Hierbij willen wij eventueel ons inkomen genereren uit het exploiteren van een kleinschalig B&B of hotel.

    Wij zijn ons nu al geruime tijd aan het orienteren wat er op dat gebied te koop is en bemerkten dat meer dan 60% van alle adressen waar wij in de loop der jaren verbleven hebben te koop staan. Bij de door Nederlanders geleide B&B,s ligt dat percentage nog hoger.

    Bij ons rijst de vraag: Wat is er aan de hand in Costa Rica dat er zo veel te koop staat op dat gebied.?. Wat is de reden dat zo velen hun broodwinning te koop zetten. Wat willen deze mensen als hun B&B eenmaal verkocht is? Terug naar Nederland of iets anders beginnen in Costa Rica ? Of gaat het zo slecht met het toerisme door de economische crisis?

    Wij staan op het punt om Nederland (en Europa) te ontvluchten vanwege het ,,gedonder,, met de euro en de steeds verder oprukkende islamisering van Nederland, maar doen wij daar goed aan.?

    Wat staat ons te wachten op economisch gebied in Costa Rica, en nogmaals waarom wil ,,iedereen,, zijn bedrijf verkopen?

    Ik hoop op serieuze reacties van de lezers van dit forum. Als er mensen zijn die mij buiten dit forum om willen antwoorden ,dan gaarne vermelden.

    Alvast vriendelijk dank voor jullie reactie

    Groetjes Saskia v.d.Zee

    ,

  • Henk en Carolien

    Beste Saskia

    Ik denk dat als je goed kijkt er heel veel te koop is in Costa Rica, maar ook in Nederland en Europa.

    Dat het wereldwijd nu slecht gaat lijkt me duidelijk, ook hier kun je dus merken dat het in een Europa en Amerika slecht gaat en er dus minder toeristen komen.

    Steeds meer mensen denken er over om te verhuizen naar het buitenland om iets anders te beginnen, ook wij hebben dat 6 jaar geleden gedaan en zijn hier gaan wonen.

    De crisis kun je hier nu ook voelen en de alledaagse prijzen gaan ook hier bijna dagelijks omhoog, Met minder toeristen kan het voor sommige met name voor de grotere hotels moeilijker worden dan. Er zijn meer B&B en hotels gekomen dus de gasten hebben meer keus en moet je iets speciaals kunnen bieden aan je gasten of annders mis je de boot. Als buitenlander kun je bijna tot geen hypotheek krijgen en het krijgen van een verblijfvergunning is ook steeds lastiger.

    Waarom wil je iets weer verkopen? , Eenmaal hier is het wel moeilijk om je B&B alleen te laten, je kunt niet zomaar even de deur sluiten en op pad gaan. Je zult dan een betrouwbaar iemand moeten vinden die op de boel gaat passen.

    Ik ben pas terug uit Nederland en daar gaat het idd. op het moment ook niet zo best. Is terug gaan naar nederland een optie?, ik denk het niet. Iets in Zuid europa, beginnen, is een overweging ondanks dat daar de crisis het ergste is. Maar voor de Noordeuropeanen is een verre reis op het moment misschien wel te duur aan het worden, en kies je dan misschien toch voor een vakantie in europa. Ook het weer speelt een rol, met deze lange winter in Nederland en het heerlijke weer hier. Het blijft een heel moeilijke keus en daar moet je heel goed over nadenken. Indien mogelijk, neem een1/2 jaar verlof en kom het proberen, er zijn wel plaatsen te vinden waar ze oppas / caretakers nodig hebben.

    Succes ermee

  • Spekkie

    Het is alweer zo'n 10 jaar gelden dat ik voor het eerst in Cr was. Daarvoor en daarna meerdere landen bezocht, steeds weer teruggekomen in CR.

    Ja, ook ik viel voor de charme van CR. Maar ook toen was er al veel (B&B, pensions) te koop.

    Als rasechte ondernemer heb ik naast de vakantiebelevenis ook zakelijk CR bekeken.

    Ik kwam tot de conclusie dat:

    - je niet moest rekenen dat je rijk zal worden, een leuke boterham was mogelijk

    - dat je als kleine zelfstandige vrijwel alleen in de toerisme (B&B, pensions) snel wat kon beginnen

    - je snel een ‘vrienden’ netwerk moest opbouwen

    - zodra je je je tent had opgebouwd en redelijk draaide, je zo snel mogelijk je tent aan de volgende sukkel moet verkopen indien je verder wilde en langzaamaan wilde terugzakken naar zeer modaal en dan bedoel ik naar CostaRicaanse begrippen.

    Dit fenomeen is ook ‘normaal’ in snelopbloeiende economieën zoals CR voorheen ook was.

    Nu, lijkt de reden om niet als laatste het licht uit te doen.

    Ik denk dat velen uit een soort verliefdheid hier naartoe emigreren. Tot een jaar of 5 geleden was het zeker wel te doen, ondanks dat de crisis al had toegeslagen.

    Nu moet je zeker niet op de bonnefooi komen. Je hebt echt een heel goed plan nodig én een flinke tiet geld. En belangrijker nog, lef en ondernemersgeest.

    Je motivatie om wat beginnen in CR is mi niet de juiste,

    Vrijwel overal gaat t niet zoals het zou moeten, soms zeer slecht. Zie Cyprus van de afgelopen dagen.

    In plaats van je land trouw te blijven en met zn allen hard eraan werken om er weer bovenop te komen, sla je op de vlucht.

    Economische vluchteling noemen ze dat, toch? ofwel gelukzoekers!

    De term “oprukkende islamisering” geeft aan dat jij je laat leiden door opruiers opgeklopte emotie. In het huidige CR zal je keihard moeten werken, vele tegenslagen hebben, door de nieuwe protectionistische wetten. Vergeet niet dat jij een buitenlander bent. Ook al ken ik de CostaRicaan aan algemeen vredelievend. In al die jaren dat ik er kwam hoorde ik de negatieve ondertoon tov buitenlanders. En toen had iedereen zn buikie vol. Dat is nu heel anders…..

    Maar als je persé nederland wilt ontvluchten kan je beter naar China of Brazilië gaan. Die hebben nauwelijks last van de crisis en het percentage moslims zeer laag. Of naar Suriname daar spreken ze nederlands. Als buurman van Brazilië lift het volop mee in successtory. Maar klein minpunt, ook al leven christenen, hindoes, joden en moslims letterlijk en figuurlijk met en naast elkaar, het percentage moslims is daar vrij hoog.

  • Anja en Otto

    veel B&B's en kleinere hotelletjes worden gerund door buitenlanders hier in Costa Rica.

    Ook veel Nederlanders zijn ooit uit Nederland vertrokken en zijn met heel veel enthousiasme in Costa Rica neergestreken. Zij hadden een droom en die hebben ze doen uitkomen. Ze bouwden hun eigen droom: een supermooie B&B ergens op een prachtige plek hier in Costa Rica. Maar dan is op een dag de droom uitgekomen, er staat een gebouw in een mooie tuin en de eerste gasten komen binnen. En dat blijft doorgaan. Ook op zaterdag en zondag en tijdens feestdagen, en als er geen gasten zijn dan ben je er toch, want er zouden gasten kunnen komen. Je hebt altijd alles paraat, ook in het laagseizoen. Je kunt dus niet zomaar even weg, een avondje gaan stappen of een weekendje weg. En de gebouwen hebben ook voortdurend aandacht nodig, want in dit klimaat willen dingen nog wel eens snel een defect vertonen. twee rechterhanden heb je zeker nodig. Ook op zondagmorgen om 5:30 uur opstaan want de gasten willen graag om 7 uur ontbijten om dan daarna die leuke tour te gaan doen. En 's avonds komt de laatste gast pas om 11:30 uur binnen, want hij had onderweg pech. Dus zo ben je 24 uur per dag, 7 dagen in de week en vaak bijna een heel jaar lang in touw. En dan valt het niet altijd mee om nog steeds te geloven in je eigen droom.

    Ook zijn je gasten kritisch, een profeet wordt in eigen land niet geeerd, zegt een spreekwoord. Vooral de Nederlandse gasten stellen vaak hoge eisen aan jouw gastvrijheid, flexabiliteit, kwaliteit en willen vooral niet te veel betalen. Je moet tegen teleurstelligen kunnen, en niet bij de pakken gana neerzitten als het allemaal wat tegenzit.

    De economie in Europa zakt in, er komen ineens veel minder Nederlanders en dan moet je omschakelen naar gasten uit andere landen. Maar hoe bereik je die? Jouw website is prachtig gemaakt natuurlijk en vooral bekend in Nederland, maar diezelfde website staat in de USA en Canada op de 35 ste pagina van Google. Dus moet je ook weten wat marketing inhoud.

    Je had een bepaalde levensstijl, af en toe eens lekker geld uitgeven aan mooie kleren, een andere auto, een nog grotere tv een I-Pad of mooie Smartphone. En daar heb je het geld niet meer voor in CR. Want denk niet dat je hier smakken met geld gaat verdienen in Costa Rica. Je kunt er van rondkomen als je kiest voor een eenvoudige levensstijl.

    Ook van groot belang is de beheersing van de Spaanse taal. Spreek je geen of amper Spaans, dan zul je het al gauw moeilijk krijgen en zul je geen of weinig aansluiting vinden bij de plaatselijke bevolking. De bevolking vindt jou dan maar een zonderling. Spreek je wél de taal en ga je naar ze toe, probeer je jezelf aan te sluiten bij de plaatselijke verenigingen of bied je de helpende hand bij het verbeteren van de levensomstandigheden in het dorp of jouw omgeving dan zul je wel aansluiting vinden en het respect van de bevolking gaan krijgen.

    Die Nederlanders die hier naar toe gekomen zijn, zijn bijna allemaal mensen met een flink doorzettingsvermogen, houden van avontuur en durven grote beslissingen te nemen. Dus kwamen ze hier naar toe en maakten hun droom waar. Maar met dat ze daarmee bezig zijn en Costa Rica beter leren kennen krijgen ze ook weer nieuwe dromen en ideeen. En die nieuwe ideeen zouden ze maar wat graag willen gaan uitvoeren, maar dan moet eerst de B&B verkocht worden.

    En zo zijn er dus tal van motieven te vinden waarom er zoveel te koop staat in Costa Rica. Vaak is het omdat de huidige eigenaren toe zijn aan iets nieuws. Het is net zo als met frietkramen, marktkooplieden, cafe-eigenaren in Nederland, als je dat 10 jaar hebt gedaan wil je ook wel weer eens wat anders. Heel gewoon toch? Jullie willen nu toch ook een verandering in je leven aanbrengen?

    Zoals Henk en Carolien al schreven is Costa Rica geen goedkoop land, waar je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Dus moet je bereid zijn met minder genoegen te nemen en daar ook gelukkig mee kunnen zijn.

    Investeer je voor tenminste U$200.000 in onroerend goed ( incl. de auto) dan krijg je van Costa Rica een verblijfsvergunning, dat is tenwoordig een stuk makkelijker geworden als 5 jaar geleden.

    En maak gebruik van al die B&B's die te koop staan. Die hebben alle vergunningen, belastingtoestanden, bankrekeningen enz enz enz allemaal al geregeld en dat kun jij dan zomaar overnemen zonder dat je dat veel hoofdpijn gaat bezorgen. Want iets nieuws opstarten: oei oei, wat een hoop toestanden ga je dan tegen komen. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is in Costa Rica namelijk helemaal niet vanzelfsprekend.

    Heb je al een financieel bedrijfsplan opgesteld? Hoeveel geld neem je mee? Wat kun je er van kopen en hoeveel denk je daarmee te gaan verdienen? Wat zijn de te verwachten kosten? Hoeveel reservegeld kun je achter de hand houden?

    Op die vragen kun je een antwoord krijgen als je het advies van Henk en Carolien opvolgt: besteedt een klein beetje van jullie geld aan een degelijk onderzoek tijdens een verblijf van een half jaar in Costa Rica. Want dat is beslist geen weg gegooid geld, maar een degelijke investering in jullie toekomst!

    Vriendelijke groeten,

    Anja en Otto

    www.elmonofeliz.com

    On facebook

  • segers

    neem even prive contact met ons op

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    Hoi Saskia,

    als je er voor kiest koop dan iets bestaands met alle poeha en volledige uitleg van de eigenaar erbij en leer ondertussen zo snel mogelijk (tico-) spaans en kijk kritisch naar je partner (die hopelijk óók handig en flexibel is) of je wel 24/7/365 samen kan zijn.

    Je vraagt je af waaróm er wordt verkocht; dat is ondernemen.

    In ons geval: wij zijn gewoon entrepeneurs die kopen en verkopen en weer iets nieuws willen opzetten met de gedachte;

    ¨Dit klopt nu, fantastisch, 't is gelukt. Geen haast, maar we zijn weer toe aan een nieuwe uitdaging (wáár dan ook, eerlijk gezegd).¨

    That simple B)

  • Jeroen

    Beste Saskia,

    Wij hebben hetzelfde idee als jullie (zie mijn post een aantal regels onder die van jou). Zijn nu een aantal keer in CR geweest en zouden daar wel willen blijven. Wij hebben het plan om eerst als “rentista” te leven en ons goed te oriënteren op alle facetten.

    Mijn email is jeroen_debooij@hotmail.com

    Mvg,

    Jeroen

  • Anja en Otto

    Maar Jeroen wil zelf iets gaan opzetten, dus van het begin af aan. En dat zou ik je afraden. Je wilt niet weten wat er allemaal op je afkomt: een bankrekening openen, wat heden ten dage niet mee zal vallen als je hier nieuw bent, inschrijving bij de belastingdienst, een betrouwbare boekhouder weten te vinden, zorgen dat je aangemerkt wordt als mini-bedrijf (Pymes) zodat je veel belastingvoordeel kunt krijgen, een verblijfsvergunning krijgen en daarvoor een betrouwbare advocaat vinden, inschrijving bij de Caja en inschrijving bij het ziekenhuis, verzekeringen, een costaricaans rijbewijs en zo kun je nog wel even doorgaan. Als je een bestaand bedrijf (een Sociedad Anonima) overneemt dan zijn dat soort zaken bijna allemaal al geregeld en kan je niet alleen heel veel ergenis, maar vooral heel veel geld schelen. Heel belangrijk: je kunt kennis overnemen van de bestaande eigenaar. En dat is dubbel goud waard.

    Als je iets gaat doen, doe het goed, anders gaat het niet lukken. Tenzij je miljonair bent natuurlijk.

  • B&B Casa Rio Blanco, buurt Guápiles

    Dag Jeroen, m.i is het niet het beste idee om zich hier éérst als rentista te vestigen.

    Die gestorte dollars zullen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk hun waarde verliezen en de te ontvangen rente op USD is de laatste jaren hier laag.

    Als men het plan heeft om in Costa Rica te investeren, is het wellicht beter om iets moois en bestaands te kopen dat direkt een inkomen genereert en ook meteen een fijn eigen huis is met de officiele papierwinkel erbij.

    En met diezelfde investering (boven USD 200k) kan dan tegelijk de begeerde verblijfsvergunning worden geregeld (tu)

    Succes ermee.

  • Gerard & Ingrid

    Hallo Jeroen,

    Wij denken dat het juist wel een goed idee is om eerst voor ‘rentista’ te gaan. Volgens ons is het op die manier eenvoudiger om een verblijfsvergunning te krijgen. Aan investeerders werden in onze tijd in ieder geval een aantal eisen gesteld die niet eens volgens de wet golden, maar waar Migracion toch een grote waarde aan hechtte. Wellicht zijn ze nu makkelijker, maar we vrezen van niet. De dollars zou je in CR kunnen wisselen naar Colones en dan kun je via termijndeposito's wel een gunstige rente krijgen.

    Heel verstandig om eerst een tijd rond te kijken en het land te ‘voelen’ voor je ergens definitief aan vast te leggen. Maar voor de precieze details kun je beter contact opnemen met Ruud en Odette van Smart Move, maar wellicht heb je dat al gedaan.

    Heel veel succes en geluk in Costa Rica!

    Hartelijke groeten,

    Gerard & Ingrid

    http://www.elsolverde.com