Rondreizen in Costa Rica per huurauto

  • Joe

    Heeft er iemand ervaring met het rondreizen in Costa Rica met een huurwagen?

    Zijn de wegen veilig, wat is het gevaar betreffende diefstal?

    Kan men zelfstandig rondreizen wanneer men geen spaans spreekt?

    We zouden in september gaan. Is er dan niet teveel regen?

    Alvast bedankt voor de informatie,

    Groetjes,

    Johan

  • han

    johan

  • Ruud en Odette, Tamarindo, CR

    Hoewel lang niet alle wegen verhard zijn en hoewel de Costa Ricanen niet per definitie veilige automobilisten zijn, kun je hier goed met een huurauto uit de voeten. Je moet je alleen van een paar dingen bewust zijn: blijf alert achter het stuur en laat voldoende ruimte tussen jou en de voorganger (je bent waarschijnlijk de enige die dat doet, maar het is geen slechte gewoonte). Ten eerste zie je gaten in de weg veel eerder dan wanneer je aan het bumperkleven bent en ten tweede geef je jezelf iets meer afstand tot je voorganger bij een eventuele noodstop.

    Als je in september reist doe je er verstandig aan om een 4WD te huren (tenzij je alleen in San José en directe omgeving rijdt), daar kun je beter mee uit de voeten op de onverharde wegen, die her en der knap modderig kunnen zijn in die periode.

    Of je Spaans spreekt of niet, dat maakt hier niet uit. Het helpt natuurlijk wel, maar de Tico's helpen je ook graag zonder beheersing van de taal. Aard van de bevolking en met handen en voeten en een glimlach kom je overal.

    Advies: rij niet meer na zonsondergang. De meeste wegen zijn niet verlicht, kennen geen wegmarkering of reflectorpaaltjes en je moet ook niet verbaasd zijn als de veestapel langs (of over) de weg loopt of wanneer je hele families aan de rand van de weg (vaak met het zitvlak op het wegdek!!) ziet zitten om gezellig met elkaar te praten.

    Zoals ook in Nederland, laat je in Costa Rica geen waardevolle spullen achter in de auto, sluit je de auto af en parkeer je hem bij voorkeur op een goedverlichte plaats.

    Veel plezier met de voorbereidingen.

    Groeten,

    Ruud en Odette, Playa Tamarindo, CR

    www.geocities.com/casalaloma

    www.geocities.com/travel_scuba

  • <b>Erik van Roekel</b>

    Nog een aanvulling op het uitstekende verhaal van Ruud & Odette;

    Denk aan je snelheid, want soms lijkt de lasergun wel in Costa Rica te zijn uitgevonden. Op de gekste plaatjes staat de politie te controleren. Achter mening boom onder aan de heuvel staat in de schaduw een politieauto geparkeerd en is men met de lasergun je snelheid aan het controleren. Ik heb mij hier zeer over verbaasd tijdens mijn vakantie.

    En als het tegenmoet komend verkeer meerdere malen knippert met hun lichten is de kans groot dat je vrij snel een politieauto langs de kant van de weg tegenkomt.

    Groeten,

    Erik

    Beheerder costarica.startpagina.nl

  • Henk-Jan

    Las net toevallig je bericht. Vrienden van mij hebben gelijksoortige ervaringen als in het antwoord van Ruud en van Erik. Zij hadden de auto en hotels van te voren geboekt via pangea travel. Was goed bevallen. Misschien heb je daar wat aan. Groet, Henk-Jan

  • Henk

    Als je wordt aangehouden door een politieagent wegens te hard rijden, helpt een briefje van 10 dollar in je rijbewijs je een bekeuring voorkomen. Het 10 dollar briefje dus vast in je rijbewijs doen. Politie is wat dat betreft nogal corrupt, men noemt het “drinkgeld”

  • Jolanda

    Niet alle politie is corrupt! Op een gegeven moment werden wij aangehouden en hadden zoiets van oeps daar gaan we dan….

    bekeuring niet betalen maar meegaan en pas op het bureau betalen… Maar nee hoor, deze agent stond foldertjes uit te delen met Feliz Navidad en achterop de adressen van politiebureaus!

    Prima te rijden in Costa Rica, als je rekening houd met alle voorgaande reacties, geniet en blijf je onderweg verbazen over de slechte toestand van de weg, de verkeersdrempels en waarschuwingsborden bij elke school, ook al is het nog zo'n gehucht (dat is veel beter geregeld dan bij ons!), het volledig ontbreken van borden met plaatsnamen (goede kaart mee) en het plaatsen van naamborden bij elke “Rio” al is het nog zo'n klein slootje (ok ok droge tijd).

  • E.

    De meeste vragen omtrent het rondrijden in CR zijn wel gesteld. Wij gaan eind deze maand twee weken rondrijden. Wat de boeken betreft is dat nog steeds regenseizoen. Hoe zit het met de uit kluiten gewassen rivieren waar je doorheen moet? (Vrienden van mijn ouders zijn helaas bij zo'n oversteek verdronken en vandaar mijn vraag) Is het meteen duidelijk of iets wel of niet kan? Ook heb ik gehoord dat de weg naar Rincón de la Vieja en Monteverde erg gevaarlijk zijn. Kan iemand daar meer over zeggen?

  • astrid

    Hallo iedereen,

    Wij gaan in juli met een 4x4 door Costa Rica reizen. Probleem is dat we geen van beide ooit met een four wheel drive gereden hebben. Is het verstandig om alvast aan zo'n wagen te wennen of maakt het niet zo veel uit ? Iemand ook enig idee waar we, indien nodig, een cursus o.i.d. kunnen doen ?

    Ik kijk uit naar jullie antwoord.

    Groet, Astrid.

  • marcel peters

    he astrid ook wij marcel en kitty vertrekken 20 juli naar costa rica en ook wij hebben een auto gehuurd ,wie weet is de wereld zo klein en komen we elkaar tegen groetjes marcel en kitty

    p.s wat is jullie vertrek datum?