canopy

  • Dunja

    Ik hoorde van iemand die 10 jaar geleden een canopy tour deed in Monteverde, dat ze aan het einde van de tour 25 meter aan een lijn recht naar beneden moesten gaan en zelf remmen met het touw als ze bijna beneden waren. Dat gaat niet lukken met mijn hoogtevrees! Gaat dat 10 jaar later nog steeds zo of ga je geleidelijk naar beneden en sta je zo vanzelf weer veilig op de grond. Anders moet ik die activiteit maar overslaan vrees ik. Zou jammer zijn want lijkt me heel mooi om te doen.

    Groetjes Dunja

  • Merle

    Jee, daar ben ik ook benieuwd naar. Daar had ik nog niet over nagedacht! Heeft iemand hier ervaring mee?

  • Miranda

    Wanneer je hoogtevrees hebt, is de canopy tour zowieso misschien geen aanrader.

    Je kunt ook lef hebben en het dus wel doen! Dat je hoogtevrees hebt, kun je dan aan de begeleiding doorgeven.

    Er zitten wel meer wat engere delen tussen en minder enge stukken.

    In 2003 deed ik deze tour. De tour bestaat uit meerde kabels. Je moet bij alle delen zelf remmen. Bij de ene kabel gaat dat makkelijker dan de andere, omdat je de ene keer sneller gaat als de andere keer.

    Er zijn korte, niet zo hoge stukken bij in het begin. Er is ook een hele lange, hoge kabel bij die over een soort dal / ravijn heel voert. Ik vond deze best spannend maar wel heel gaaf, het uitzicht was namelijk prachtig.

    Ook herinner ik mij een soort Tarzan Swing. D.w.z. een hoog plateau waar je op kon klimmen. Na vastgegept te zijn aan het touw, kon je er vanaf springen en slingerde je flink heen en weer. Dit was overigens vrijwillig. De overige kabels moet je nemen om weer bij het einde te komen.

    Die 10 meter ‘vrije val’ waar jij het over hebt kan ik mij ook wel herinneren. Maar je hoefde daarbij niet zelf te remmen. Dat herinner ik mij niet. Volgens mij laten ze je erg snel zakken en remmen zij je af, wanneer je beneden bent. Ik vond dat meevallen, maar moet er ook bij zeggen dat ik wat hoge en snelle dingen betreft weinig angst heb.

    Ik zou het niet hebben willen missen. Ik vond het geweldig. Een overwinning voor mensen met hoogtevrees! Kijk eens op onderstaande link (als je dat niet al had gedaan):

    http://canopytour.com/index.html

    Groetjes Miranda.

    www.crossingmiranda.nl

  • Willeke en Kees

    Hola Dunja,

    Inderdaad, als je hoogtevrees hebt is de canopy geen aanrader. Maar als je toch je angsten wilt overwinnen zou ik het stiekem toch doen. Heb zelf ook last van hoogtevrees maar het word geleidelijk aan steeds minder….

    Maar goed, de canopy dus, je word begeleid door een aantal mensen. Bij iedere boom waar je op af raced staat iemand je op te wachten en geeft instructies wanneer je moet gaan remmen. Ze zorgen er voor dat je overal goed vast zit en het is gewoon super gaaf om te doen.

    De tarzan swing is een optie, je kan ter plekke bekijken of je die wil doen of niet, geen verplichtingen dus en dat geld ook voor de vrije val van 10 meter, je kunt een toren inklimmen en je naar beneden laten vallen of niet, eigen keus.

    Het is echt supergaaf hoor om mee te maken, ik vond het in ieder geval erg leuk, en als je niet teveel naar beneden kijkt heb je eigenlijk geen last, met name omdat je als het ware door het bos vliegt. Er was 1 stuk dat nogal open was en dat was wel erg hoog maar absoluut de moeite waard.

    In monteverde heb ik de canopy gedaan, niet de sky trek en selvatura maar een andere daar in de buurt.

    Heel veel plezier in Costa Rica,

    Willeke Voogd

    www.monteterras.com

  • Dunja

    Miranda is die organisatie waarvan jij de link erbij gezet hebt degene met de langste canopytour in Monteverde?

  • John

    Als je ècht het mooiste van Monteverde wild zien dan moet je de Skywalk nemen, adembenemend. Als je wilt zwieren kun je beter naar de speeltuin gaan, er ontgaat je anders zoveel moois.

  • Arie

    Er zijn verschillende canopy tours te doen, ook in combinatie met een skywalk. Men zal de canopy tour niet doen met de intentie veel dieren te spotten, lijkt me duidelijk dat je daar beter een skywalk of gewone wandeling voor maakt! 2 Totaal verschillende dingen…

    Bij Selvatura krijg je de keus om bijvoorbeeld de Tarzan-Swing over te slaan. Voor de zip-lines geldt dit niet, maar als je echt niet durft kan je ook aangeven dat je een begeleider wilt. Bij ons in de groep zaten meerdere mensen met hoogtevrees en uiteindelijk hebben ze alle ziplines gedaan, waarvan enkelen zelfs de Tarzan-Swing!

  • Ruud & Odette, Costa Rica

    En mocht je toch besluiten in Monteverde niet een canopy tour te doen, dan kun je op veel andere plaatsen in het land ook terecht voor een canopy, waarbij sommige in sommige regio's het hoogteverschil wat minder is en er dus minder steile stukken tussen zitten.

    Als je - waar dan ook - de canopy tour doet ondanks het feit dat je hoogtevrees hebt, dan is dat een applaus voor jezelf waard. Zal een overwinning zijn.

    Veel plezier in Costa Rica. Groeten,

    Ruud en Odette, Playas del Coco, Costa Rica

  • Chantal

    Hoi,

    Even een vraagje over de canopy tour:

    Is er iemand die de canopy tour in Rincón de la Vieja heeft gedaan?

    Ben erg benieuwd naar de ervaringen!

    Alvast bedankt, groeten Chantal

  • Kirsten

    Ik ga half oktober naar CR, en wil graag een canopy tour doen. Nou zullen ze waarschijnlijk allemaal adembenemend zijn maar, welke is de mooiste? En in welk gebied kan ik dat het beste doen. Daarnaast heb ik begrepen dat je dit wel van te voren moet reserveren, hoe gaat dat is zijn werk?

    Alvast Bedankt

    Gr. Kirsten