ING en RABO pas werkte in heeeel costa rica NIET !!!

  • willeke

    beste mensen,

    net terug van een heerlijke reis door CR.

    geweldig land, maarrrr…. neem behalve je ING- of RABO pas ook een alternatief mee!

    wij konden namelijk NERGENS geld pinnen met deze passen.

    niet in de grote steden, niet in de toeristische plaatsen; écht vervelend!

    onze creditcard van de ING werkte gelukkig wel, daar hebben we via t internet extra geld naar kunnen overboeken.

    we hebben telefonisch contact gehad met ING, ze erkenden de problemen die er nog steeds zijn, maar waren niet in staat enige hulp te bieden, dus pas op !

    fijne vakantie,

    Willeke

  • Paul

    Dag Willeke,

    Wat een vervelende ervaring. Er zijn heel tegenstrijdige berichten over de ING pas.

    Zelf heb ik in september 2009 mijn ervaringen hier gepost. Herhaal ik hier maar.

    ————————————————————————————————————————————————————————–

    Re: ING bank passen

    Gepost door: Paul ()

    Datum: 30 september 2009 20:25

    Ook ik heb van te voren bij ING geinformeerd EN alle twee (ING + oude postbank ) passen meegenomen.

    ING informeerde me over de nieuwe generatie passen met chip en gaf het advies ook de oude postbank pas mee te nemen.Op zichzelf correct dus.

    Ervaringen begin september 2009 (allen in Alajuala waar ik normaliter pin):

    - BAC San Jose in Alajuela (heel oude externe ATM automaten): ING pas werkt en ik had mijn dollars

    - Banco Nacional (mijn favoriet voor colones, grote bedragen in 1 keer): ING pas werkt en ik had mijn colones

    - Banco de Costa Rica (mijn standaard bank in de straat in Alajuela) ING pas werkt niet. Na 1x pinnen met oude postbankpas gaf een tweede geldopname een onduidelijk probleem. Zo onduidelijk dat ik de ING bank alvast maar geinformeerd heb; wel een bonnetje van een transactie geen geld. Is me in CR al eerder overkomen en wordt dan opgelost.

    - BAC San Jose op luchthaven (nieuwe ATM) geeft wel $500 maar geen $800 op ING pas ….

    M.a.w. BN (Banco Nacional) zit overal tot in de kleinste uithoek. Met ING is dus in principe nu overal in ieder geval colones te pinnen….

    Off topic: ik ben wel benieuwd hoe de hollandse migranten de “data verificatieslag” van de bankrekeningen doorgekomen zijn. Zelf kostte het me 3 mails + 3 bezoeken + de gegevens van twee tico vrienden om “aan de wet te voldoen”… Pas toen ik een gedistingeerde “adulta mayor” vriendin meebracht, was e.e.a. in twee minuten geregeld. Dat betekent volgens mijn ervaringen dat een doorsnee gringo migrant een advocaat nodig heeft om zijn bankrekening open te houden. Ben ik te pessimistisch? Wat zijn de ervaringen?

    Groet,

    Paul

    (de oude)

    ————————————————————————————————————————————————————————–

    Groet,

    Paul

    (de oude)

  • Colibri

    Dag Paul en Willeke,

    Het is inderdaad heel vervelend als een pas niet werkt, maar ik ben het wel met Paul eens dat de nieuwe pas geen problemen geeft bij de Banco Nacional en die heb je bijna overal in Costa Rica. De Banco de Costa Rica is een ander verhaal, tot op heden is het mij niet gelukt daar geld te pinnen en met de oude pas kon dat de laatste jaren wel.

    Zelf heb ik weinig problemen gehad PauL met de “data verificatieslag”, ook bij mij was het in een paar minuten geregeld in de lokale bank van Turrúcares, maar het scheelt waarschijnlijk wel dat ik daar al jaren kom en het personeel mij kent. Ook enige kennis van de Spaanse taal helpt waarschijnlijk, maar daar heb jij toch ook geen problemen mee Paul? Voor de echte “gringo´s” ligt het waarschijnlijk anders, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar in veel van dit soort situaties komen die al direkt met hun advokaat.

    Groet,

    Jan

    www.elcolibri47.com

  • willeke

    beste PAul en JAn,

    Onze passen werkten ECHT NIET, bij geen enkele bank…

    We zijn de eerste dag van onze vakantie bij alle banken in Alajuela geweest, OOK bij de Banco NAcional en we zijn op aanraden van Nederlandse CostaRicanen OOK naar het vliegveld gereden !!!!

    Ook daar zero colones noch dollars te pinnen…..

    Volgens ING klopt het dat nog niet al hun passen werken in Costa Rica.

    Fijn dat die van jullie het wel doen, maar ik raad toch iedereen aan een alternatief mee te nemen.

    Vriendelijke groet, Willeke

  • Tom

    Hoi Willeke,

    Hadden jullie toevallig ook een creditcard van de Rabobank en hiermee geprobeerd te pinnen? Ik ga namelijk binnenkort naar Costa Rica en heb alleen een pinpas en creditcard van de Rabobank. Zou erg vervelend zijn als ik in Costa Rica geen geld kan pinnen…

    Gr. Tom

  • willeke

    hoi Tom,

    nee, wij hadden alleen een ING creditcard, die deed het gelukkig gewoon.

    ik heb daar niet gehoord dat er creditcards zijn die niet werken … maar misschien kun je een nieuw bericht hierover plaatsen?

    (ik denk dat de kosten voor opname met een creditcard hoger zijn dan met een gewone pas…. we betaalden € 4,50 per opname)

    fijne vakantie!

    gr, willeke

  • yvonne

    Mijn rabobankpas deed het wel. Kan me herinneren dat het wel eens een keer niet lukte maar over het algemeen wel gewoon. Een alternatief zoals een creditcard is natuurlijk altijd verstandig. Groetjes Yvonne

  • Judith

    wij zijn ook net terug van de vakantie en ook het pin verhaal gehad. we hebben 2 keer kunnen pinnen met de ing pas, verder alleen met de visa. wel ruim 20 euro extra aan pinkosten daardoor kwijt.

    succes! verder een top land!

  • Lindie

    Naar aanleiding van dit topic heb ik contact gezocht met de Rabobank, aangezien wij ook alleen pas en creditcard bij de Rabo hebben.

    Zij geven aan dat met de Europas de dekking redelijk is en met de creditcard goed. Dit wil dus weinig zeggen. Ze konden mij niet vertellen of ze dan wel met de ene bank afspraken hadden en niet met de andere, het hing er meer vanaf of je in een grote stad was en of die bepaalde bank jou als buitenlander toestemming gaf om te pinnen. Beetje vreemde situatie.

    Ik ben in ieder geval blij dat jullie dit issue op het forum hebben gezet, zodat we een alternatief kunnen regelen. Wil natuurlijk niet het risico lopen geen geld meer te hebben…

  • Toine

    Ik heb nog nooit problemen gehad met mn Rabo Europas. Er zijn soms wel automaten die het niet doen maar de automaten met Cirrus logo doen het praktisch altijd. Kan zijn dat er wat veranderd is laatst natuurlijk maar normaal nooit een probleem bij de Banco National. Ik heb natuurlijk ook altijd mn VISA mee.

    Plezier!